Försäkringsalternativ Årlig försäkringskostnad Antal prisbasbelopp Totalt försäkringsbelopp
Helförsäkring information
Rullande renovering information
Avvikande detaljer/utförande information
Uppställningsförsäkring information
Renoveringsförsäkring information

Blivande klassiker information
Korttidsförsäkring information
Lagerförsäkring information
Flermopedsförsäkring information

Extra prisbasbelopp information
Mellan 2 - 8 Per 2 pbb 125 kr
Mellan 10 - 30 Per 2 pbb 170 kr
Mellan 32 - 96 Per 2 pbb 240 kr

MHRF reserverar sig för eventuella felskrivningar.

Gårdagens fordon även på morgondagens vägar?

[2020-09-30 13:46] Motorhistoriska Riksförbundet uppmanar Sveriges ägare av historiska fordon att svara på en världsomspännande enkät. – Antalet svar har stor betydelse för om det rullande kulturarvet fortsatt kan framföras och visas upp på våra vägar, betonar förbundsordförande Kurt Sjöberg. De historiska fordonen är ett uppskattat inslag i trafiken och utgör ett rullande museum som i första hand förvaltas och vårdas av ideella krafter hemma i garagen, inte bara inför nästa åksäsong utan även till glädje för kommande generationer. Det är dessa entusiaster som FIVA, världsorganisationen för den fordonshistoriska rörelsen, vill nå med sin enkät som genomförs i 71 länder på 15 språk genom deras nationella medlemsorganisationer, däribland Motorhistoriska Riksförbundet för Sverige. Att så många som möjligt deltar kan vara avgörande för den fordonshistoriska rörelsen. – Det kommer ständigt nya regler som riskerar att begränsa användandet av våra historiska fordon. Vi har därför en kontinuerlig dialog med både myndigheter och folkvalda, förklarar MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg. Därför är det viktigt med ett högt deltagande för att få ett så bra underlag som möjligt inför dessa samtal för att gårdagens fordon även fortsättningsvis ska få framföras på framtidens vägar. Svarsfrekvensen bland de svenska ägarna av historiska fordon, det vill säga fordon 20 år och äldre, är fortsatt hög. I all fall sett per capita. Senaste mätningen visar att över 1 300 svarat på FIVA-enkäten vilket resulterar i en sjätte plats för Sverige följt av Danmark på sjunde med knappt 1 000 svar. Norge och Finland hittas på elfte respektive tolfte plats. På topp Frankrike med drygt 6 300 svar. – Med tanke på att engagemanget för historiska fordon är en av Sveriges stora folkrörelser hoppas jag att det även visar sig i antalet som svarar på enkäten, säger Kurt Sjöberg. FIVAs enkät kan besvaras till och med den 31 oktober. Att svara tar högst en kvart och utöver den viktiga insatsen för rörelsen kan alla som deltar vinna en fin schweizisk klocka från FIVA. FIVAs enkät hittas på fiva.org/en/fiva-survey. För mer information besök mhrf.se/fiva_enkat_2020. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Sverige klättrar till topp 5 i FIVA-enkäten!

[2020-09-29 11:31] Många ägare av historiska fordon i Sverige har svarat på FIVAs världsomspännande enkät, men långt ifrån alla. Sista dagen att delta är den 31 oktober. FIVA, världsorganisationen för den fordonshistoriska rörelsen, genomför under hösten en enkät som riktar sig till både ägare och entusiaster av historiska fordon (oldtimers 30 år eller äldre) och yngre fordon (youngtimers mellan 20 och 30 år). Den genomförs i 71 länder på 15 språk genom FIVAs nationella medlemsorganisationer, däribland Motorhistoriska Riksförbundet för Sverige, och vänder sig till enskilda entusiaster och organisationer som företräder de historiska fordonsägarnas och entusiasternas intressen. – En liknande undersökning genomfördes 2014 varför denna är av stort intresse för att kunna göra en uppföljning av utvecklingen, förklarar MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg som själv är ledamot i FIVAs Legislation Commission med lagstiftningsfrågor på sitt bord. För att FIVA – och MHRF – ska få ett så bra underlag som möjligt för att gårdagens fordon även ska få köra på framtidens vägar är det viktigt att så många som möjligt deltar. – Redan nu ligger vi på en hedrande fjärdeplats om man räknar svar per capita, säger Kurt Sjöberg som ser fram emot att få in långt många fler svar från Sverige. 2014 var det närmare 3 000. När detta skrivs i mitten av september har enkäten bara varit ute i två veckor och redan har Sverige bidragit med 925 svar före Nederländernas 915. På tredje plats Tyskland med 1 614 svar, Belgien på andra med 4 453 och på topp Frankrike med 5 718 inkomna svar. – Oavsett om du kör ett äldre eller nyare historiskt fordon – original eller ombyggt – kommer resultatet av denna enkät ha stor betydelse när vi som företräder den fordonshistoriska rörelsen ska möta beslutsfattarna, betonar MHRFs förbundsordförande. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Vad kör ni på MHRF för något kul?

[2020-09-29 08:40] Motorhistoriska Riksförbundet brinner även för gårdagens fordon på fritiden. Inte sällan får vi i kansliet frågan vad vi kör för kul. Det korta svaret är: massor – oftast med ratt, men även med styre! En av oss har blåljus på sina historiska fordon, en annans hjärta bultar extra för tävlingsbilar, något hans stora samling visar om än i mindre skala. Kansliets intressen täcker samtliga decennier varför vi alla passar på att köra allt från mässing och nickel till moderna klassiker så fort tillfälle ges. För egen del hoppas jag någon gång även få ratta en alldeles egen vit Amazon från 1969. Läs mer om oss på kansliet här. Vad förbundsstyrelsen kör och gör hittar du här. Malin Erlfeldt kanslichef MHRF

Bengt A:son Holms arkiv donerat till SMA

[2020-09-23 14:53] SMA har fått en stor donation bestående av Bengt A:son Holms efterlämnade arkiv. Bengt A:son Holm har gått ur tiden tidigare i år. Han var prisbelönt för sina insatser inom såväl svensk som internationell motorhistoria. Han låg bakom bokverket Cars i många band och översatte och bearbetade boken Bilen 1930–2000 bland ett stort antal böcker. Samlingen, som skänkts till Svenskt Motorhistoriskt Arkiv av sonen James Holm, består av pressklipp, fotografier, broschyrer med mera. Ett exempel är dessa fabriksfoton på en Plymouth Superbird 1970, troligtvis från Chryslers reklamavdelning. Allt material som doneras till SMA är tillgängligt för givaren, för seriös forskning och för motorhistorisk publiceringsverksamhet. Läs mer på mhrf.se/sma. Per Dahl arkivkommitténs ordförande SMA

Problem med TS regler och tillämpningar?

[2020-09-21 14:17] Skapar dagens regler eller tillämpning kring registrerings- och kontrollbesiktning samt flygande inspektion problem för dig som äger ett fordon som är 30 år eller äldre? Läs mer här och dela med dig av dina erfarenheter! Under året har återkommande digitala möten hållits med Transportstyrelsens enhet i Borlänge om registrerings- och kontrollbesiktning samt om flygande inspektion. Genom att alla branscher, totalt cirka 60 organisationer, numera medverkar kan många frågetecken baserat på organisationernas olika uppdrag redas ut på ett tidigt stadium. Målet är att arbetet med regeländringar ska underlättas. Olika arbetsgrupper beskriver vad problemet är, föreslår lösningar samt vilka regler som bör ändras. Motorhistoriska Riksförbundet har på dessa möten lyft över ett dussin frågor med tyngdpunkt på ursprungskontrollen. Underlaget behandlas sedan i Besiktningskommittén med företrädare för TS, Polismyndigheten, Transportföretagen, Swedac, besiktningsorganen, Bil Sweden, Konsumentverket, Sveriges Fordonsverkstäders Förening och MHRF. Besiktningskommittén granskar två–tre gånger årligen inlämnade förslag från arbetsgrupperna och prioriterar vilka förslag som ska skickas vidare till Transportstyrelsen för utredning. MHRF har fått förtroendet att i Besiktningskommittén företräda övriga entusiastfordonsorganisationer, Sveriges Motorcyklister/Svemo, ACCS/American Car Club Sweden, SFRO/Sveriges Fordonsbyggare Organisation och TESTA/Teknisk Support Till Amatörbyggare, med vilka vi samverkar. Att MHRF får in fordonsägares erfarenheter i dessa frågor är därför av stor betydelse. Jan Tägt generalsekreterare MHRF

Kört klart för i år? Lite om försäkring och förvaring.

[2020-09-16 13:56] Åksäsongen börjar ta slut. Om inte annat aktiviteterna, även om de just i år varit ovanligt få på grund av pandemin. Här följer några tips och råd om du kört klart för i år. Motorhistoriska Riksförbundets egen helförsäkring MHRF-försäkringen är en året runt-försäkring. Detta betyder att du inte behöver ställa av ditt historiska fordon under vintern eftersom din MHRF-försäkring inte ändras i omfattning vid en eventuell avställning. Detta innebär naturligtvis att du kan göra nöjeskörningar året runt!      Om du däremot har valt en avställningsbar försäkring är det viktigt att du ser till att ha åtminstone en garage-eller avställningsförsäkring som gäller för förutsättningarna du har på din förvaringsplats för det aktuella fordonet. Vägskattens betydelse; fordon mer än 30 år gamla, i år 1990 års modell och bakåt, är skattefria. Har man då någon form av entusiastförsäkring lönar det sig sällan att ställa av. När det gäller 1990-tals bilar kostar skatten minst dubbelt mot exempelvis MHRF-försäkringens premie varför det finns skäl att ställa av. Oavsett försäkring kanske du känner att du kört klart för i år. Att förvara ditt historiska fordon utomhus under vintern är såklart inte att rekommendera. Om inte varmt så i alla fall torrt. Viktigt är att anpassa vätskorna efter temperaturen. Tänk på att däcken kan bli lite platta om ett fordon står stilla under en längre period. Ett bra knep kan vara att trycka in lite extra luft, eller att använda depåstöd, centralstöd eller pallbockar. Glöm inte att titta på batteriets vätskenivå och batteriet i övrigt. Vissa kan dessutom behöva laddas oftare än andra. Slutligen; passa på att skriva ned allt som krånglade under årets åksäsong så att du inte glömmer bort något när du ska gå igenom fordonet inför nästa års. Ett utmärkt stöd i sammanhanget är MHRFs Egenkontroll av historiska fordon som kan du ladda ned gratis här: mhrf.se/agarguide. Francisco Vall handläggare MHRF-försäkringen

Delta i FIVAs världsomspännande enkätundersökning!

[2020-08-31 13:17] FIVA, den internationella rörelsen för historiska fordon, genomför under hösten en undersökning riktad till bland annat alla ägare av historiska fordon världen över. Du som deltar som ägare gör inte bara en insats för rörelsen, utan har även möjlighet att vinna en fin klocka. Andra viktiga aktörer inom den fordonshistoriska rörelsen som FIVA vill nå är klubbarna som svarar via en egen enkät.  Direktlänkar till respektive enkät hittas här intill till höger. Att delta i denna världsomspännande undersökning anser Motorhistoriska Riksförbundet är viktig för att skapa en bra bild av bland annat fordonsägarnas synpunkter och hur de använder sina historiska fordon. Enkätundersökningen från FIVA, världsorganisation för den fordonshistoriska rörelsen, riktar sig till både ägare och entusiaster av historiska fordon (oldtimers 30 år eller äldre) och yngre fordon (youngtimers mellan 20 och 30 år). Den genomförs över hela världen på 15 språk, huvudsakligen genom FIVAs nationella medlemsorganisationer, däribland MHRF för Sverige, men även genom enskilda entusiaster och genom övriga organisationer som företräder de historiska fordonsägarnas och entusiasternas intressen. En liknande undersökning genomfördes 2014 och den nya undersökningen är därför av stort intresse för att kunna göra en uppföljning av utvecklingen. Forskningens betydelse för den historiska fordonsrörelsen. FIVA (Fédération Internationale Véhicule Anciens) representerar miljontals fordonsentusiaster runt om i världen. Undersökningen innebär att FIVA kan skapa en mycket viktig informationsbas. De svar som lämnas kommer att användas för att kartlägga den fordonshistoriska rörelsen – både i Sverige och i världen. Vid genomförandet av enkäten bör svaren baseras på de aktiviteter som genomförts under 2019. Observera att alla svar förblir konfidentiella. För dig som ägare består undersökningen av två delar där den första tar cirka två minuter att genomföra. Du kan sedan välja att avsluta eller gå vidare. Att besvara hela enkäten tar högst en kvart beroende på hur många fordon du har. Fyll gärna i hela undersökningen vid ett och samma tillfälle. Undersökningen administreras av FIVA och pågår till och med oktober.                                                           Efter analys vid FIVA kommer MHRF att redovisa det slutliga resultatet. Detta beräknas vara klart i februari 2022. Vilket språk föredrar du? Den första uppgiften när du deltar i undersökningen är att välja det språk som du föredrar (välj svenska flaggan för svenska!). Enkäten hittar du genom att gå in på länken https://fiva.org/en/fiva-survey/. Om du representerar en klubb måste du svara via en egen enkät som även den är på svenska. Respektive enkät finns att hitta uppe till höger på denna sida. Observera att olika slutdatum gäller för ägare och klubbar. Kurt Sjöberg förbundsordförande MHRF

Information med anledning av coronaviruset

[2020-08-27 15:46] Situationen med coronaviruset påverkar alla, även MHRF. Under coronapandemin är Motorhistoriska Riksförbundets kansli stängt för besökare och personalen arbetar i huvudsak hemifrån. MHRF har också tagit beslutet att inte medverka i några evenemang så länge nuvarande restriktioner råder. Verksamheten i övrigt upprätthålls som vanligt, och vi nås på e-post och telefon. Skulle något förändras meddelar vi givetvis detta. Vi meddelar också när läget återgår till det normala och kansliet öppnas upp. I samband med detta kan vi berätta att kansliet flyttat till nya lokaler i Hägersten, Stenkilsgatan 5. För att i rådande läge underlätta situationen för MHRFs kansli, medlemmar och försäkringstagare vill vi uppmana till följande: Skicka om möjligt inte post via den vanliga postgången. Postlådan kontrolleras, men inte varje dag, varför allt som kommer in den vägen kommer att ta längre tid att handlägga. Välj hellre att skanna eventuella handlingar och e-posta till oss. Hantera om möjligt ansökningar om MHRF-försäkringar via den digitala ansökningsrutinen på mhrf.se. Vid e-postkontakt med oss ber vi er att använda e-postadresserna forsakring@mhrf.se när det gäller försäkringsfrågor, och kansli@mhrf.se när det gäller övriga frågor och ärenden till förbundet. På så sätt säkerställer vi att ert ärende tas om hand. Även klubbarnas evenemang och årsmöten påverkas av myndigheternas beslut och rekommendationer. Här finns MHRFs vägledning att läsa kring inställda/uppskjutna årsmöten. Vi vill också tipsa om Folkhälsomyndighetens riskbedömningsverktyg som kan vara till hjälp vid osäkerhet när det gäller planerade aktiviteter. Vid frågor kontakta oss via e-post på adresserna ovan eller ring 08-30 28 01. Malin Erlfeldt kanslichef

MHRF på ytterligare en ansvarsfull post i FIVA

[2020-08-26 08:54] Motorhistoriska Riksförbundet är en aktiv medlem av FIVA, den internationella rörelsen för historiska fordon. MHRFs förbundssekreterare Timo Vuortio har trätt in som tillförordnad ordförande i FIVAs kommission för tunga fordon, Utilitarian Commission. Han har hittills varit kommissionens sekreterare.  – Timo är med sin breda erfarenhet från Utilitarian Commission mycket väl lämpad att träda in som ordförande och leda denna viktiga kommission, säger MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg som själv är ledamot i FIVAs Legislation Commission. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Gammelbilens Vänner i Värmland gillades mest!

[2020-07-03 14:44] Årets firande av Motorhistoriska dagen den 6 juni fick, som så mycket annat denna sommar, anpassas efter restriktionerna kring corona-pandemin. Istället för att delta på evenemangen fick man fira dagen på egen hand. Motorhistoriska dagen firas den 6 juni för att synliggöra det fordonshistoriska kulturarvet. Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazines årliga arrangörstävling Kultur på väg genomfördes i enlighet med myndigheternas rekommendationer i år på Facebook. På motorhistoriskadagen2020 under hashtagen #motorhistoriskdagen2020 kunde allmänheten lägga in bilder och filmer som visade hur det fordonshistoriska kulturarvet firades på ett corona-säkert sätt. Upplägget blev en succé med många härliga inlägg från hela landet, trots regn och rusk på sina håll. Fram till den 30 juni gick det att rösta på de inlagda firandena genom att klicka ”gilla”. Årets tävling är avgjord och 25 vinnare kommer att kontaktas för att få ta emot en årsprenumeration på Nostalgia Magazine och en jubileumsbok från Motorhistoriska Riksförbundet. Allra bäst gick det för MHRFs medlemsklubb Gammelbilens Vänner i Värmland. Deras film från klubbens kortege med 19 fordon i Nysäter fick inte mindre än 207 likes! Malin Erlfeldt kanslichef MHRF