Myrbergs verkstadssällskap tar emot Kultur på väg-diplom

[2019-08-07 11:20] MHRF-anslutna Myrbergs Verkstadssällskap har all anledning att fira i år. Myrbergs Verkstadssällskap i Norberg fyller i år 30 år. Föreningen bildades ursprungligen för att återuppbygga den historiskt intressanta verkstadsbyggnaden som revs 1975. Själva byggnaden stod klar på hembygdsgården Karlberg 1991 och sedan dess har föreningen bedrivit en livaktig verksamhet. I och med 30-årsjubileet har föreningen i år satsat lite extra, bland annat på Motorhistoriska dagen som traditionsenligt firas över hela landet den 6 juni. Tillsammans med hembygdsföreningen och kommunen genomfördes ett ambitiöst program med bland annat kortege genom samhället. Evenemanget kvalificerade dem till arrangörstävlingen Kultur på väg som arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Myrbergs Verkstadssällskap tilldelades ett diplom för sina insatser under Motorgistoriska dagen. Det delades ut i samband med den årliga Myrbergsträffen som i år hölls den 3 augusti. Prisutdelare var kommunfullmäktiges ordförande Sten Nordström (S) (i rutig skjorta). I sitt tal framhöll han betydelsen av samverkan mellan olika föreningar på en mindre ort och hur bra det kan bli när det fungerar. Lars Erik Strid, ordförande i Myrbergs Verkstadssällskap, tog emot diplomet. Utöver diplom delades det även ut MHRFs jubileumsbok Vägval under 50 år av MHRFs representant Per Dahl (i ljusblå skjorta), sammankallande i Svenskt Motorhistoriskt Arkiv. Självfallet fick även kommunfullmäktiges ordförande ett exemplar. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Håll koll på sommaren med MHRF!

[2019-07-27 15:27] MHRFs startsida sammanfattar allt du kan behöva veta i samband med ledigheterna längs sommarvägarna: nyheter, utflyktsmål och evenemang. På Motorhistoriska Riksförbundets hemsida mhrf.se – på själva startsidan – hittar du senaste nytt när det gäller motorhistoria i media i "nyhetssnurran" i högerspalten. Sedan 1 juli uppdateras den vardagligen och innehåller länkar till alla digitala artiklar som tar upp nyheter som berör det rullande kulturarvet som inte är låsta och kräver inloggning för att läsa. Tips: missar du en nyhet i början av snurran är det enklast att "starta om" sidan genom att klicka på MHRFs logotyp uppe till vänster på sidan. Via startsidan kan du även planera ledigheterna genom att se vilka evenemang som är på gång bland MHRFs anslutna klubbar. Även dessa finns att hitta i högerspalten under rubriken Kalendarium. För längre framförhållning när det gäller planeringen är det smidigast att besöka Evenemangskalendern. Här går det att söka efter klubb, datum och region. På startsidan kan du dessutom förgylla utflykten med ett museibesök. Via MHRFs museilista finner du motormuseer i hela Sverige. Sök via län eller/och fordonsintresse! På denna sida finns även länkar till spännande museer i samband med utlandsresan. På vår jubileumssida hittar du information om på vilka platser i landet du kan möta oss under juni–september. Väl inne på denna sida rekommenderar vi att du tar dig en titt på allt annat spännande som finns att läsa. MHRFs kansli och styrelse önskar fortsatt trevlig sommar och maximal njutning av sommarvägarna! Mer om hur du når oss (och MHRF-försäkringen) under ledigheterna hittar du här. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Bilder från årets Summer Meet

[2019-07-08 16:29] Efter regn kommer sol. Och en liten regnskvätt till. Oavsett väder, årets Summer Meet i Västerås verkar ha lockat minst lika många besökare som i fjol! Motorhistoriska Riksförbundet har dragit sig till Västerås de senaste åren under början av juli. Från början var här Power Big Meet och under de senaste två Summer Meet. Hit har många MHRF-klubbar även hittat med välbesökta klubbparkeringar som finns att se på bildgalleriet nedan. I samband med MHRFs 50-årsfirande delades det ut MHRFs jubileumsbok Vägval under 50 år. Utöver klubbarna fick Västerås kommunstyrelses ordförande Anders Teljebäck (S) ett exemplar efter att han höll ett välinitierat tal om träffens förträfflighet i samband med prisutdelningarna. Boken uppskattades även av US-bilprofilerna, författaren och frilansjournalisten, Lars-Åke Krantz och förstås arrangören Klas Brink. Uppskattade var även MHRF-försäkringens doftgran som delades ut från MHRFs tält, ett tusental totalt! Även MHRF-försäkringen väckte stort intresse, inte bara premien i sig, utan att även den egna klubben tjänar på det genom administrationsbidraget och – inte minst – att fordonshistoriska rörelsen gynnas då överskottet går till MHRFs arbete som sammanfattas: För gårdagens fordon på morgondagens vägar. – Det vore kul om fler jänkebilsklubbar ansluter sig till MHRF då även deras fordon är en stor del av det rullande kulturarvet som vi arbetar för, säger MHRFs generalsekreterare Jan Tägt som själv var på plats. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF Här kan du se ett filmklipp från SVT.

Träffa MHRF på Summer Meet i Västerås

[2019-07-04 15:22] Du hittar MHRF i dagarna tre, 4–6 juli, på Summer Meet i Västerås. Varmt välkommen till vårt tält där vi kan berätta mer om vad vi gör, vår försäkring eller bara sparka däck. I år sitter däcken på en Chevrolet Styline DeLuxe från 1952 (ej med på bild) och en Plymouth Savoy från 1954. Vidare delar vi ut en skog av doftträd som kan förgylla hemresan så långt lagret räcker. Följ doften av sandelträ eller leta upp på plats 197! Summer Meet hittar du på Johannisbergs flygplats. Läs mer här. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Transporthistoriskt Nätverk: Det rörliga kulturarvet saknar lagfäst skydd

[2019-07-04 14:59] MHRF var i Almedalen 1–3 juli inom ramen för Transporthistoriskt Nätverk (se organisationerna inom det rörliga kulturarvet intill). Motorhistoriska Riksförbundet var på plats under politikerveckan i Visby som en del av Transporthistoriskt Nätverk (ThN). I den gemensamma montern på Holmen fick ett lok från Klintehamn-Roma järnväg byggt 1897 och en Chevrolet Touring från 1926 tillhörande Gotlands Veteranbilklubb representera det rörliga kulturarvet. Det gemensamma seminariet löd: Stärkt bevaranderätt för det rörliga kulturarvet på gång – hur påverkas myndigheterna?. – Till skillnad från det traditionellt markbundna kulturarvet saknar det rörliga kulturarvet, alltså äldre transportmedel, ett lagfäst skydd, förklarar MHRFs ordförande Kurt Sjöberg som var på plats. ThN har under flera år drivit frågan att också detta kulturarv, till lands, sjöss och i luften, ska få en motsvarande bevaranderätt. Det är civilsamhället, föreningar och privatpersoner, som med ideellt arbete ser till att det rörliga kulturarvet bevaras, brukas och utvecklas, men som i dag har problem med tvingande regelverk och tyngande avgifter. Nu, 200 år efter att den första tidtabellbundna ångbåtsfärden inledde omvandlingen av Sverige till ett modernt land, har Riksantikvarieämbetet blivit klar med sin rapport Det rörliga kulturarvet  – Förutsättningar för en lagstiftning till skydd för det rörliga kulturarvet (RAÄ rapport 2018:1142). Deltagare på seminariet var riksantikvarie Lars Amréus, Riksantikvarieämbetets chefsjurist Catharina Sojde, före detta talman Björn von Sydow (S) och riksdagsledamoten Anders Åkesson (C). Moderator var Rutger Palmstierna från BHRF. Det blev en öppen diskussion om RAÄs utredning som kom vid årsskiftet. – Det visade sig att många juridiska detaljer måste klaras ut och att ett analysarbete pågår varför det är oklart när utredningen kommer på remiss, sammanfattar Kurt Sjöberg.    Under seminariet var Lars Amreus mycket positiv till det gemensamma arbete som ThN gör. Anders Åkesson tillade att det är tack vare samverkan inom ThN som frågan om stärkt bevaranderätt för det rörliga kulturarvet har uppmärksammats och att regeringen i slutändan fick ett uppdrag att utreda frågan.    Samtliga deltagare fick – och gladde sig över – MHRFs jubileumsbok Vägval under 50 år. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

MHRF fyller 50 – fira med oss under 2019!

[2019-06-24 14:23] MHRF grundades 1969 av 13 klubbar för att samlat kunna agera i frågor rörande till exempel besiktnings- och importbestämmelser. Förbundet har under de femtio år som gått vuxit till en röststark organisation när den i dag företräder den fordonshistoriska rörelsen med 100 000 medlemmar i 200 klubbar. Detta ska firas!   Det kommer ständigt nya bestämmelser som skulle kunna begränsa användandet av de historiska fordonen om inte samarbetet med myndigheterna var gott. Motorhistoriska Riksförbundet har genom åren bidragit till ett flertal lättnader för historiska fordon, där skattebefrielse, besiktningsbefrielse och undantag i miljözoner hör till de viktigaste.   Det fordonshistoriska kulturarvet har erkänts av UNESCO som en viktig del av det industriella kulturarvet. MHRF verkar för att detta kulturarv ska bevaras, brukas och utvecklas. Fordonen är inte bara ett pittoreskt och uppskattat inslag i trafiken, de utgör också ett stort rullande museum som drivs utan statliga och kommunala bidrag. Det handlar om teknik, funktion och design från förr som förvaltas och vårdas hemma i garagen i detta nu, inte bara inför kommande åksäsong, utan även inför kommande generationers. MHRFs arbete sammanfattas därför: För gårdagens fordon på morgondagens vägar. Under jubileumsåret kommer MHRF att synas och höras extra mycket. Bästa sättet att hålla koll på vad som händer, och när, är genom att besöka denna sida. Här kommer vi också att publicera intressant material under året, såsom berättelser, historik och intervjuer. Se rutorna till höger.   Motorhistoriska dagen 6 juni, är givetvis den stora högtidsdagen. Då firar vi tillsammans med alla ägare av historiska fordon på något av de många evenemangen runt om i landet. Läs mer.   En jubileumsbok, Vägval under 50 år för Motorhistoriska Riksförbundet, har tagits fram. Redaktör har varit Margita Söderqvist. Boken kommer att delas ut till medlemsklubbar, politiker, samarbetspartners och andra och beskriver förbundets verksamhet under dessa 50 år. Den innehåller också många berättelser från klubbar och enskilda som varit med under resans gång. Dessutom har ett antal tunga politiker bidragit med sina tankar om den fordonshistoriska rörelsen, MHRF och sina inspel i fordonshistoriska frågor. Tillsammans ger detta oss en bred och heltäckande bild av de år som gått.

Här når du MHRF i sommar

[2019-06-24 13:58] Sommartider innebär att MHRF är extra mycket ute på fältet. På vår jubileumssida hittar du information om på vilka platser i landet du kan möta oss under juni-september. Väl inne på denna sida rekommenderar vi att du tar dig en titt på allt annat spännande som finns att läsa. Sommartider innebär också semestertider. Kansliet och MHRF-försäkringen kommer att vara bemannat, men fram till mitten av augusti kan ärendehanteringen komma att ta något längre tid. Enstaka dagar kan kansliet komma att vara stängt. Har du brådskande behov av försäkring och vi inte svarar, ring Folksam på 0612-853 50 så får du hjälp. Vår telefontid är annars k.l 10–12 och 13–15 måndag-fredag och snabbast svar får du genom att maila försäkringsfrågor till forsakring@mhrf.se och övriga frågor till kansli@mhrf.se. Trevlig sommar! Malin Erlfeldt kanslichef

Transportstyrelsen föreslår dyrare ursprungskontroll

[2019-06-17 10:08] Från 1 januari 2020 föreslår Transportstyrelsen att avgiften för ansökan om ursprungskontroll ska höjas från dagens 600 till 1 100 kronor. Förslaget är på remiss (diarienummer TSF 2019-72), synpunkter kan lämnas till och med den 20 september. Som skäl anges att avgiften varit lägre än kostnaderna under lång tid och man behöver komma tillrätta med de årliga underskotten. Vägverket föreslog år 2007 en avgift på 500 kronor som sedan skulle sänkas när möjlighet gavs, (prop. 2006/07:42). Istället kom avgiften att höjas till 700 kronor för att från 1 januari 2015 vara 600 kronor. Transportstyrelsen redovisar inga andra siffror än avgiften i konsekvensutredningen. Det är därför inte möjligt att förstå från vilken tidpunkt kostnaderna hos myndigheten skenat eller omfattningen av kostnaderna eller intäkterna. De faktiska skälen till gapet mellan intäkter och kostnader som ar bakgrund till förslaget på en avgiftshöjning framgår således inte. Jan Tägt generalsekreterare MHRF