Var med och uppmärksamma ”Varg-Olle”!

[2018-10-12 13:33] En film om Olle Nygren, mer känd som Varg-Olle, är under produktion och är planerad att visas i SVT hösten 2019. Projektet kräver ytterligare finansiering och du kan vara med och bidra. Olle Nygren är född på Södermalm i Stockholm och började tävla med motorcykel 1946 i motocross. Han är framförallt känd som speedwayförare och började köra för Norrköpingsklubben Vargarna 1948 som han var trogen fram till 1979 utom några år på 1950-talet. Därav Varg-Olle. Under åren 1951–1976 körde han också för ett antal engelska klubbar och 1954 tog han VM brons på Wembley, Sveriges första VM medalj i speedway. Sedan 1960-talet är Olle Nygren bosatt i England där han i många år även drev en speedwayskola. Varg-Olles storhet är inte antalet medaljer, utan bredden och längden på hans karriär. Han tävlade i roadracing med flera placeringar på Hedemora TT under 1950-talet, en tid då tävlingarna var stora folkfester. Olle Nygren tävlade även i motocross, enduro och bilracing. I modern tid har han deltagit i uppvisningar på den gamla TT-banan i Hedemora och andra ställen på lånade AJS- och Matchless-maskiner lika de som han körde vid tiden. Han har också hållit en mängd föredrag för motorcykelklubbar, inte minst bland de MHRF-anslutna, om sitt liv. Varg-Olle släpper aldrig kontakten med den sport som präglat hela hans liv. Det enda riktiga ”jobb” han haft. Eller för att citera en av hans före detta fruar: ”Olle är bra på att köra motorcykel.  Att leva med honom är omöjligt”. Och ja, Varg-Olle kör fortfarande motorcykel. Vill du se filmen om ”Varg-Olle? Olle Nygren är en levande legend även långt utanför Sveriges gränser, något som Owe Eriksson på Screen Air Television vill visa i dokumentären Varg-Olle – en lirare på två hjul. Filmen ska enligt planerna premiärvisas i SVT under slutet av 2019, troligen i anslutning till Olle Nygrens 90-årsdag. Inspelningarna har satt igång under senvåren och sommaren 2018, men för att kunna komma vidare och fullfölja projektet ber produktionsbolaget Screen Air Television AB om hjälp med finansieringen. Då MHRFs styrelse vill att så många som möjligt får ta del av denna fantastiska motorhistoria har vi tagit beslut om att sprida information om Owe Erikssons filmprojekt via MHRFs kanaler för att på så sätt hjälpa till med finansieringen. Nämnas kan i sammanhanget att Sveriges Television köper visningsrätten till dokumentären och betalar därmed endast en mindre del av produktionskostnaderna. All information om hur du kan bidra till att filmen om "Varg-Olle" blir av hittar du i spalten till höger.  Göran Flank styrelseledamot MHRF

Stolt arrangörspar mottog årets Kultur på väg-pris

[2018-10-05 13:43] Paret bakom Nostalgiafton i Vadstena vann arrangörstävlingen Kultur på väg i samband med årets firande av Motorhistoriska Dagen. På kvällen den 3 oktober delades förstapriset ut i arrangörstävlingen Kultur på väg. Av de fem finalisterna, som alla tävlade om det bästa arrangemanget på Motorhistoriska Dagen den 6 juni, var det Nostalgiafton i Vadstena på Hotell Slottsgården som juryn ansåg hade det bästa och mest publikdragande arrangemanget (juryns motivering finns att läsa härintill). Det stolta arrangörsparet, Kicki och Leif Roxvret, tog emot diplom och pokal inför ett 60-tal inbjudna gäster. Prisutdelare var Henrik Hendeby, tf kommundirektör i Vadstena, med assistans av Maria Jönsson, kommunens kulturstrateg. Efter prisutdelningen bjöds samtliga gäster på en korvbuffé som smakade utmärkt. Arrangörstävlingen Kultur på väg anordnas av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine (FABAS). Från MHRF deltog förbundsordförande Peter Edqvist samt Per Petersson och Håkan Johansson. Nostalgia Magazine representerades av Stig Sjöberg, tidningens grundare och publisher. Samtliga har varit en del av årets jury. Läs mer om årets Kultur på väg-finalister, prisutdelningarna och juryns motiveringar här. Håkan Johansson ledamot i Kultur på väg-juryn

Årets dragkrok delades ut i Jonstorp

[2018-09-28 16:03] Årets dragkrok i arrangörstävlingen Kultur på väg går till Arne Allansson och Nils Ekelund. Arne Allansson och Nils Ekelund har ordnat veterantraktorutflykter i tio år nu. Årets utflykt planerade de så bra att de tilldelats Årets dragkrok av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Det var på Motorhistoriska Dagen den 6 juni som deras utflykt i Åsedatrakten ägde rum. Utdelningen av dragkrokarna, de fick var sin, ägde rum i samband med ett annat evenemang, Lantliv på farfars tid, utanför Jonstorp i nordvästra Skåne. Här fanns också mängder med äldre traktorer närvarande. Assisterade vid prisutdelningen gjorde Per-Arne Håkansson, S-märkt lokal riksdagspolitiker, som delade ut diplomen till vinnarna. Vi hade tur vid prisutdelningen ty mellan de täta regnskurarna tittade solen fram några minuter så att vi kunde genomföra prisceremonin utan att bli blöta. Samma tur hade inte en del av deltagarna i uppvisningen där en mängd gamla traktorer, de flesta utan hytt, inför en regnhukande publik visade upp sig på en vippbräda (läs mer i bildtexterna när du drar pekaren över bilderna). Uppdragna mungipor på förarna förkunnade dock att en regnskur är väl inget som biter på en traktorförare. Jonstorpsträffen drog mängder med publik, en del till och med ända från Danmark! Arrangörstävlingen Kultur på väg anordnas av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine (FABAS) med anknytning till Motorhistoriska Dagen. Läs mer om årets Kultur på väg-finalister, prisutdelningarna och juryns motiveringar här. Peter Edqvist förbundsordförande MHRF

Åkturen som gjorde världens skillnad!

[2018-09-28 10:35] Även i år fick besökarna på Klassikers höstträff möjlighet att provköra historiska fordon till förmån för Radiohjälpens insamling Världens Barn. Motorhistoriska Riksförbundet deltog på tidningen Klassikers träff på Skokloster slott söndagen den 16 september. Så även 1 600 entusiastbilar, därtill 100-tals mopeder och motorcyklar och ett antal tunga fordon där en Volvo B616 buss från 1953 med persontransportsläp stack ut i mängden. Därtill solsken, en svag vind och lagom varmt för att flanera runt bland alla fordon och aktiviteter! Tillsammans med Världens Barn arrangerade MHRF igen möjligheten att prova på att köra eller åka med i ett historiskt fordon, i år en A-Ford från 1931 och en Volvo Amazon polisbil från 1965. När träffen stängde vid 15-tiden hade kylarvattnet inte hunnit svalna i något av fordonen efter ha bidragit till insamlingen med  nästan 1 600 kronor! Visserligen mindre än fjolårets träff på Wenngarns slott då det var drygt 7 000 kronor, men då fanns det fler bilar att provköra under en längre tid.   Många besökare passade under dagen förstås på att prata MHRF-försäkring, registreringsfrågor och funderingar kring de framtida miljözonerna. Klassiker på Skokloster bjöd därutöver på en hel palett av aktiviteter. Som en del av träffen genomförde MHRF-anslutna Motorhistoriska Sällskapet sin årliga MHS-Marknaden för den som sökte fynda rätt del till sitt fordon eller tidstypiska kuriosa. Sökte man kläder och accessoarer fann man det hos Fröken Pralin och Good Old Vintage-marknaden. Och för den som ville sälja sitt fordon fanns här även ett tidstypiskt salutorg pyntat flaggspel. Till detta kommer en särskild bilutställning och förstås Concours de Charme-tävling och mycket mer.   Som vanligt när man har trevligt är tiden för kort och det kändes som om dagen var över innan den börjat. Precis som på alla andra evenemang som MHRF deltagit på i år! Du hittar träffarna vi besökt, liksom mycket annat vi gjort, i MHRFs nyhetsarkiv. På tal om trevligt, vi ses väl på Classic Motors veteranmarknad i ABB-hallen i Västerås den 24 november? Jan Tägt generalsekreterare MHRF (och ägare till polisamazonen) Stort tack till Bertil Björkman som äger A-Forden samt till Sanna Dahlberg/Världens Barn som tagit bilderna ovan!

Diplom delades ut till Club Corvette Sweden

[2018-09-21 15:54] Motorhistoriska Riksförbundet delade ut det ena av två av årets diplom till Club Corvette Sweden, en av finalisterna i arrangörstävlingen Kultur på väg.   Den 19 september delade Motorhistoriska Riksförbundet ut ett diplom till Bosse Björklund från Club Corvette Swedens Mälardalsdistrikt. Det var han som var den drivande kraften bakom Corvette-klubbens välplanerade arrangemang på Motorhistoriska Dagen den 6 juni. MHRF vill bland annat på detta sätt uppmärksamma de hårt slitande arrangörer som varje år lägger ner tid och kraft att arrangera motorträffar och andra evenemang, deltagare och allmänhet till fromma. Diplomutdelningen ägde rum hos bekanta Mel´s Garage och det fanns en förväntan på att det skulle dyka upp ett 25-tal Corvette-bilar denna vardagskväll i Enköping. Slutligen kom det inte mindre än 51 (!) Corvetter förutom ett flertal andra entusiastbilar. Det fina vädret gjorde att besökarna kunde sitta utomhus och njuta av åsynen av de många fina bilarna medan man festade loss på räkmackor och hamburgare. Club Corvette Sweden är en av Sveriges största märkesklubbar med över 2 500 medlemmar och består av nio distrikt fördelade hela Sverige. Klubben grundades redan 1974. Arrangörstävlingen Kultur på väg anordnas av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine (FABAS) med anknytning till Motorhistoriska Dagen. Läs mer om årets Kultur på väg-finalister, prisutdelningarna och juryns motiveringar här. Peter Edqvist förbundsordförande MHRF

Årets backspegel delades ut till Götaströms Fordonshistoriska Klubb

[2018-09-19 14:37] I samband med Vaggerydsdagen i slutet av augusti passade Motorhistoriska Riksförbundet på att dela ut Årets Backspegel till Götaströms Fordonshistoriska Klubb, en av finalisterna i arrangörstävlingen Kultur på väg. Det var Götaströms Fordonshistoriska Klubbs ordförande Lars Ljungqvist som fick ta emot både backspegel och diplom för sitt fina arrangemang på Motorhistoriska Dagen den 6 juni. Kommunstyrelsens ordförande Gert Jonsson (M) fick överlämna diplomet och dagen till ära tog han sig till firandet i sin egna Pontiac Bonneville Convertible av 1964 års modell. Gert Jonsson är för övrigt själv entusiastisk medlem i Götaströms Fordonshistoriska Klubb – ett föredöme således för andra kommunpolitiker! En mängd andra historiska fordon hade mött upp till Vaggerydsdagen och den stora publiken kunde bekanta sig med ett flertal traktorer, motorcyklar och bilar. Bland de riktiga rariteterna fanns en Volvo-traktor med Hesselman-motor och en ovanlig Husqvarna Parilla. Någon enstaka moped syntes också till liksom en härlig gammal husvagn som fick fungera som klubbkansli denna dag. Vaggarydsdagen och prisutdelningen utspelade sig lördagen den 25 augusti. Arrangörstävlingen Kultur på väg anordnas av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine (FABAS) med anknytning till Motorhistoriska Dagen. Läs mer om årets Kultur på väg-finalister, prisutdelningarna och juryns motiveringar här. Peter Edqvist förbundsordförande MHRF

Lyckad Saab- och Volvo-träff i Varbergs hamn

[2018-09-18 14:34] Flertalet av MHRFs Saab- och Volvo-klubbar ordnade den 15 september en träff i Varbergs hamn. Det var fjärde året i rad som en liknande träff anordnades. Totalt kom cirka 120 Saab- och Volvo-bilar av olika årsmodeller. Det är en träff som välkomnar alla bilar, såväl dagens veteranbilar som framtida. Efter ett tag sprack solen upp och många Varbergsbor kom och såg på de fina bilarna. Tack alla som gjorde träffen till en lyckad sådan! Arrangörer var Svenska Saabklubben, Svenska Volvo PV-klubben, Svenska Volvo Amazonklubben och Svenska Volvo 140-klubben. Karl Ask styrelseledamot MHRF

Träffa MHRF på söndag vid Skokloster

[2018-09-14 12:57] MHRF kommer att medverka vid tidningen Klassikers evenemang i Skokloster nu på söndag 16 september. Vi kommer att finnas vid den nostalgiska bensinmacken mitt i området klockan 10.00 till 15.00 Du ser våra beachflaggor på långt håll. Eventuellt kommer det att finnas möjlighet att provköra några äldre bilar i samarbete med världens barn. Läs mer på Klassikers hemsida. Och välkommen förbi!

Kommer vårt kulturarv att rulla även efter valet?

[2018-09-02 00:51] Motorhistoriska Riksförbundets traditionella baksätesdebatter i Almedalen byttes i år ut mot baksätesintervjuer, ett för varje riksdagsparti. Temat: Det rullande kulturarvet. Varje partis talesperson har själv valt arena, datum och tidpunkt för sin baksätesintervju. Motorhistoriska Riksförbundet har därför åkt land och rike runt, långt bortom riksdagen i Stockholm och Almedalen på Gotland. Faktiskt ända bort till Pajala. Gemensamt för alla intervjuer är avspända miljöer med kulturarvsanknytning, ofta rullande. Och att alla partier ansåg att det rullande kulturarvet ska brukas, bevaras och utvecklas. – Faktum är att det är helt enligt UNESCOs målsättning, säger MHRFs ordförande Peter Edqvist. Vackra ord är en sak. Handling en annan. Vad som sas – och till och med lovades – finns att se på MHRFs hemsida: mhrf.se/valet_2018. – Vi får hoppas att partiernas omtankar och engagemang gör så att vårt kulturarv fortsätter att rulla långt efter valet, säger Peter Edqvist som passar på att påminna om att det inte bara ligger i politikernas händer, utan även i fordonsentusiasternas. För även om de historiska fordonen utför mindre än 0,1 procent av vägtrafikarbetet i Sverige är det viktigt att ägarna håller dem i mycket gott skick så att miljöpåverkan minimeras. Underhålls fordonen på ett korrekt sätt säkerställs även att de bevaras till kommande generationer på framtidens vägar. – Förutsatt att politikerna håller vad de lovat, avslutar MHRFs ordförande. Pressmeddelande 2/9 2018

Valet 2018: MHRFs baksätesintervjuer – Liberalerna

[2018-08-31 13:14] Turen har kommit till Liberalerna i Motorhistoriska Riksförbundets serie av baksätesintervjuer inför valet. Trots brist på baksäte i Nina Lundströms (L) hemkommun Sundbyberg i Stockholm blev det ett kulturarv i bakgrunden, Ahlby säteri. Temat: det rullande kulturarvet. L: Föreskrifter ska inte hindra det rullande kulturarvet! Riksdagspolitikern Nina Lundström (L) är bland annat ledamot i trafikutskottet och suppleant i miljö- och jordbruksutskottet. Hon har ett intresse för kulturarvet. I bred mening. Under hennes besök i Finland nyligen hade riksdagspolitikern möjlighet att studera deras kulturarv i samband med ett evenemang där ett jättelikt rullande museum åkte runt de stora sjöarna. Trots fascinationen finns inga egna planer på att skaffa ett gammalt fordon;   – Jag har förstått att det krävs mycket kraft och ork att vårda kulturarvet och entusiasterna lägger ned hela sin själ. Den tiden har inte jag varför jag nöjer mig med att njuta av andras fina insatser. Liberalerna var ett av partierna som skrivit motioner om ett skydd mot, enligt MHRF, såväl klåfingriga byråkrater som politiker. Ett exempel är kulturarvspropositionen som antogs av riksdagen i maj 2017 som dessutom tillkännagav att man ställde sig bakom det kulturutskottet anfört om att regeringen skyndsamt bör ta fram lagstiftning till skydd för det rörliga kulturarvet. Efter ett halvår gav regeringen riksantikvarieämbetet uppdraget att utreda, inte kring den nya lagstiftningen, men om det finns en förutsättning att ta fram en lagstiftning. Utredningen ska vara klar i oktober, det vill säga efter valet. MHRF anser att regeringen inte alls hanterat detta skyndsamt. Nina Lundström håller med; – Det gäller alla ärenden där regeringen inte agerar väldigt snabbt. Sedan kan det förstås hända saker på vägen såsom komplicerade frågor eller en omvärldsfaktor man måste ta hänsyn till. Enligt henne hade en alliansregering agerat mycket snabbare. Att lagstiftningen dröjer ger konsekvenser menar MHRF. Istället för att skydda det rullande kulturarvet hotas det istället. Ett exempel är Transportstyrelsens bestämmelser kring uppvisning på väg som träder i kraft i höst. Om länsstyrelserna väljer att tolka föreskrifterna bokstavligt, vilket har skett i Västra Götaland, innebär det ett tvärstopp för den motorhistoriska rörelsen. Att till exempel träffas spontant vid vackert väder kommer inte längre vara möjligt. – Jag tror inte att lösningen alltid är att skrota en föreskrift genom ett regleringsbrev då det kan finnas skäl till varför de finns, förklarar Nina Lundström som läst föreskrifterna och inte delar MHRFs hotbild, men som tycker att det är viktigt att fokusera på vad man vill uppnå med föreskrifterna. Det gäller att veta att regler och föreskrifter underlättar för det man vill underlätta för. Hon lovar därför att regler och föreskrifters syften ska ses över så att det rullande kulturarvet ska fortsatt kunna vara en del av det offentliga rummet; – När jag hör hur reglerna tolkas, som vad jag förstår i Västra Götaland, är inte syftet vad man tänkt sig. Bland frågorna togs bland andra miljözonerna upp och dess påverkan gällande fordon 30 år och äldre i samband med evenemang och liknande. I denna fråga har Liberalerna en egen lösning; istället för att ha olika undantag vill de införa avgifter för alla och därigenom slippa förbud. Eller som Nina Lundström sammanfattar det: förbättra utan att förbjuda. Se intervjun i sin helhet här (Youtube). Frågorna i MHRFs baksätesintervjuer ställs av Peter Edqvist, Motorhistoriska Riksförbundets ordförande. Riksdagsledamöterna får själva välja intervjuplats. Pressmeddelande 31/8 2018