Försäkringsalternativ Årlig försäkringskostnad Antal prisbasbelopp Totalt försäkringsbelopp
Helförsäkring information
Rullande renovering information
Avvikande detaljer/utförande information
Uppställningsförsäkring information
Renoveringsförsäkring information

Blivande klassiker information
Korttidsförsäkring information
Lagerförsäkring information
Flermopedsförsäkring information

Extra prisbasbelopp information
Mellan 2 - 8 Per 2 pbb 125 kr
Mellan 10 - 30 Per 2 pbb 170 kr
Mellan 32 - 96 Per 2 pbb 240 kr

MHRF reserverar sig för eventuella felskrivningar.

Motorhistoriska Riksförbundet fortsätter växa

[2020-10-23 10:06] MHRFs förbundsstämma genomfördes i år digitalt via ett flertal orter. Glädjande är att de knappt 200 MHRF-klubbarna växt med nästan 1 500 medlemmar sedan i fjol. Lördagen den 17 oktober hölls Motorhistoriska Riksförbundets stämma. Med anledning av pandemin via tio platser där årsmötets sekretariat befann sig på förbundets kansli i Solna och övriga hade en representant från MHRFs styrelse eller kansli på plats för att samordna gruppen i mötet, sköta teknik och prata med delegaterna. Stämman inleddes med en frågestund där frågorna fokuserade på MHRFs strategiska arbete för bevarandet och användandet av kulturarvet. Bland dessa diskuterades bränsle, export och förbundets kontakter med Riksantikvarieämbetet. Stämman godkände verksamhetsberättelse och bokslut, verksamhetsplan och budget samt styrelsens förslag till ändringar av stadgarna. Så även justering av beräkningen av medlemsavgiften till förbundet. Anders Albihn, ordförande i Göteborgs Motorhistoriska Klubb, valdes in i styrelsen efter den avgående ledamoten Göran Flank som avtackades på plats i Enköping. Nämnas kan att Göran Flank kommer att fortsätta vara aktiv i Svenskt Motorhistoriskt Arkivs kommitté. I övrigt var det omval på samtliga övriga förtroendevalda poster. – Extra kul är att klubbarnas totala medlemsantal vuxit till närmare 104 800 vilket visar att intresset för historiska fordon ökar, säger MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg. På det stora hela är Kurt Sjöberg nöjd med årsmötet med tanke på omständigheterna; – Tekniskt avlöpte det hela med godkänt resultat, men såväl styrelse som kansli hoppas förstås få träffa klubbarna samlade på en plats nästa år – IRL! Malin Erlfeldt kanslichef MHRF

Fordonsklubbarnas tur att engagera sig!

[2020-10-12 14:15] En världsomspännande undersökning har gått ut i höst till alla ägare av historiska fordon. Nu är det klubbarnas tur att svara. Även de som inte är anslutna till MHRF. FIVA, världsorganisationen för den fordonshistoriska rörelsen, har under hösten gått ut med en enkät som genomförs i över 70 länder på 15 språk genom deras nationella medlemsorganisationer, däribland Motorhistoriska Riksförbundet för Sverige. Syftet är att skapa en bra bild av fordonsägarnas synpunkter och hur de använder sina historiska fordon. – Sveriges fordonsägare ligger på topp när det gäller att svara på enkäten och nu är det dags även för fordonsklubbarna att engagera sig, säger MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg som påminner om att det viktigt att så många som möjligt deltar då den fordonshistoriska rörelsen är en av Sveriges största folkrörelser. Därför är det viktigt att även så många klubbar som möjligt svarar för att visa upp storleken och bredden på den svenska fordonshobbyn! MHRF består av 200 klubbar som tillsammans företräder över 100 000 medlemmar. Det är en stor del av Sverige, men inte hela. Att så många som möjligt deltar kan vara avgörande för den fordonshistoriska rörelsen. – Det kommer ständigt nya regler som riskerar att begränsa användandet av våra historiska fordon varför vi för en kontinuerlig dialog med både myndigheter och folkvalda, förklarar MHRFs förbundsordförande. Därför är det viktigt med ett högt deltagande på alla plan för att få ett så bra underlag som möjligt inför dessa samtal för att gårdagens fordon även fortsättningsvis ska få framföras på framtidens vägar. Samtliga FIVA-enkäter finns att tillgå via mhrf.se/fiva_enkat_2020. Den ena riktar sig till ägare av fordon som är 20 år och äldre och kan besvaras till och med den 31 oktober. Den andra, den som riktar sig till klubbarna, kan besvaras fram till den 9 november. – Båda enkäter tar högst en kvart att svara på, hälsar Kurt Sjöberg som svarat på bägge, dels som ägare till flera historiska fordon bland annat en Packard Super Eight 1940 års modell, och dels i egenskap av styrelseledamot i Automobilhistoriska Klubben. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Internationell enkät engagerar Sveriges fordonsentusiaster

[2020-10-07 14:00] Sverige har fortsatt hög svarsfrekvens i FIVAs världsomspännande enkät gällande historiska fordon. Sista dagen att delta är den sista oktober. MHRF: Det är viktigt att så många som möjligt svarar! FIVA, världsorganisationen för den fordonshistoriska rörelsen, har under hösten gått ut med en enkät som genomförs i över 70 länder på 15 språk genom deras nationella medlemsorganisationer, däribland Motorhistoriska Riksförbundet för Sverige. Syftet är att skapa en bra bild av fordonsägarnas synpunkter och hur de använder sina historiska fordon. – I senaste mätningen har Sverige bidragit med drygt 1 800 svar vilket ger en hedrande femteplats, säger Kurt Sjöberg, förbundsordförande på MHRF, som påminner om att det viktigt att så många som möjligt svarar. Den fordonshistoriska rörelsen är trots allt en av Sveriges största folkrörelser! FIVAs enkät riktar sig till ägare av fordon som är 20 år och äldre och kan besvaras till och med den 31 oktober. Att svara tar högst en kvart och utöver den viktiga insatsen för rörelsen kan alla som deltar vinna en fin schweizisk klocka från FIVA. FIVAs enkät hittas på fiva.org/en/fiva-survey. För mer information besök mhrf.se/fiva_enkat_2020. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Gårdagens fordon även på morgondagens vägar?

[2020-09-30 13:46] Motorhistoriska Riksförbundet uppmanar Sveriges ägare av historiska fordon att svara på en världsomspännande enkät. – Antalet svar har stor betydelse för om det rullande kulturarvet fortsatt kan framföras och visas upp på våra vägar, betonar förbundsordförande Kurt Sjöberg. De historiska fordonen är ett uppskattat inslag i trafiken och utgör ett rullande museum som i första hand förvaltas och vårdas av ideella krafter hemma i garagen, inte bara inför nästa åksäsong utan även till glädje för kommande generationer. Det är dessa entusiaster som FIVA, världsorganisationen för den fordonshistoriska rörelsen, vill nå med sin enkät som genomförs i 71 länder på 15 språk genom deras nationella medlemsorganisationer, däribland Motorhistoriska Riksförbundet för Sverige. Att så många som möjligt deltar kan vara avgörande för den fordonshistoriska rörelsen. – Det kommer ständigt nya regler som riskerar att begränsa användandet av våra historiska fordon. Vi har därför en kontinuerlig dialog med både myndigheter och folkvalda, förklarar MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg. Därför är det viktigt med ett högt deltagande för att få ett så bra underlag som möjligt inför dessa samtal för att gårdagens fordon även fortsättningsvis ska få framföras på framtidens vägar. Svarsfrekvensen bland de svenska ägarna av historiska fordon, det vill säga fordon 20 år och äldre, är fortsatt hög. I all fall sett per capita. Senaste mätningen visar att över 1 300 svarat på FIVA-enkäten vilket resulterar i en sjätte plats för Sverige följt av Danmark på sjunde med knappt 1 000 svar. Norge och Finland hittas på elfte respektive tolfte plats. På topp Frankrike med drygt 6 300 svar. – Med tanke på att engagemanget för historiska fordon är en av Sveriges stora folkrörelser hoppas jag att det även visar sig i antalet som svarar på enkäten, säger Kurt Sjöberg. FIVAs enkät kan besvaras till och med den 31 oktober. Att svara tar högst en kvart och utöver den viktiga insatsen för rörelsen kan alla som deltar vinna en fin schweizisk klocka från FIVA. FIVAs enkät hittas på fiva.org/en/fiva-survey. För mer information besök mhrf.se/fiva_enkat_2020. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Sverige klättrar till topp 5 i FIVA-enkäten!

[2020-09-29 11:31] Många ägare av historiska fordon i Sverige har svarat på FIVAs världsomspännande enkät, men långt ifrån alla. Sista dagen att delta är den 31 oktober. FIVA, världsorganisationen för den fordonshistoriska rörelsen, genomför under hösten en enkät som riktar sig till både ägare och entusiaster av historiska fordon (oldtimers 30 år eller äldre) och yngre fordon (youngtimers mellan 20 och 30 år). Den genomförs i 71 länder på 15 språk genom FIVAs nationella medlemsorganisationer, däribland Motorhistoriska Riksförbundet för Sverige, och vänder sig till enskilda entusiaster och organisationer som företräder de historiska fordonsägarnas och entusiasternas intressen. – En liknande undersökning genomfördes 2014 varför denna är av stort intresse för att kunna göra en uppföljning av utvecklingen, förklarar MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg som själv är ledamot i FIVAs Legislation Commission med lagstiftningsfrågor på sitt bord. För att FIVA – och MHRF – ska få ett så bra underlag som möjligt för att gårdagens fordon även ska få köra på framtidens vägar är det viktigt att så många som möjligt deltar. – Redan nu ligger vi på en hedrande fjärdeplats om man räknar svar per capita, säger Kurt Sjöberg som ser fram emot att få in långt många fler svar från Sverige. 2014 var det närmare 3 000. När detta skrivs i mitten av september har enkäten bara varit ute i två veckor och redan har Sverige bidragit med 925 svar före Nederländernas 915. På tredje plats Tyskland med 1 614 svar, Belgien på andra med 4 453 och på topp Frankrike med 5 718 inkomna svar. – Oavsett om du kör ett äldre eller nyare historiskt fordon – original eller ombyggt – kommer resultatet av denna enkät ha stor betydelse när vi som företräder den fordonshistoriska rörelsen ska möta beslutsfattarna, betonar MHRFs förbundsordförande. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Vad kör ni på MHRF för något kul?

[2020-09-29 08:40] Motorhistoriska Riksförbundet brinner även för gårdagens fordon på fritiden. Inte sällan får vi i kansliet frågan vad vi kör för kul. Det korta svaret är: massor – oftast med ratt, men även med styre! En av oss har blåljus på sina historiska fordon, en annans hjärta bultar extra för tävlingsbilar, något hans stora samling visar om än i mindre skala. Kansliets intressen täcker samtliga decennier varför vi alla passar på att köra allt från mässing och nickel till moderna klassiker så fort tillfälle ges. För egen del hoppas jag någon gång även få ratta en alldeles egen vit Amazon från 1969. Läs mer om oss på kansliet här. Vad förbundsstyrelsen kör och gör hittar du här. Malin Erlfeldt kanslichef MHRF

Bengt A:son Holms arkiv donerat till SMA

[2020-09-23 14:53] SMA har fått en stor donation bestående av Bengt A:son Holms efterlämnade arkiv. Bengt A:son Holm har gått ur tiden tidigare i år. Han var prisbelönt för sina insatser inom såväl svensk som internationell motorhistoria. Han låg bakom bokverket Cars i många band och översatte och bearbetade boken Bilen 1930–2000 bland ett stort antal böcker. Samlingen, som skänkts till Svenskt Motorhistoriskt Arkiv av sonen James Holm, består av pressklipp, fotografier, broschyrer med mera. Ett exempel är dessa fabriksfoton på en Plymouth Superbird 1970, troligtvis från Chryslers reklamavdelning. Allt material som doneras till SMA är tillgängligt för givaren, för seriös forskning och för motorhistorisk publiceringsverksamhet. Läs mer på mhrf.se/sma. Per Dahl arkivkommitténs ordförande SMA

Problem med TS regler och tillämpningar?

[2020-09-21 14:17] Skapar dagens regler eller tillämpning kring registrerings- och kontrollbesiktning samt flygande inspektion problem för dig som äger ett fordon som är 30 år eller äldre? Läs mer här och dela med dig av dina erfarenheter! Under året har återkommande digitala möten hållits med Transportstyrelsens enhet i Borlänge om registrerings- och kontrollbesiktning samt om flygande inspektion. Genom att alla branscher, totalt cirka 60 organisationer, numera medverkar kan många frågetecken baserat på organisationernas olika uppdrag redas ut på ett tidigt stadium. Målet är att arbetet med regeländringar ska underlättas. Olika arbetsgrupper beskriver vad problemet är, föreslår lösningar samt vilka regler som bör ändras. Motorhistoriska Riksförbundet har på dessa möten lyft över ett dussin frågor med tyngdpunkt på ursprungskontrollen. Underlaget behandlas sedan i Besiktningskommittén med företrädare för TS, Polismyndigheten, Transportföretagen, Swedac, besiktningsorganen, Bil Sweden, Konsumentverket, Sveriges Fordonsverkstäders Förening och MHRF. Besiktningskommittén granskar två–tre gånger årligen inlämnade förslag från arbetsgrupperna och prioriterar vilka förslag som ska skickas vidare till Transportstyrelsen för utredning. MHRF har fått förtroendet att i Besiktningskommittén företräda övriga entusiastfordonsorganisationer, Sveriges Motorcyklister/Svemo, ACCS/American Car Club Sweden, SFRO/Sveriges Fordonsbyggare Organisation och TESTA/Teknisk Support Till Amatörbyggare, med vilka vi samverkar. Att MHRF får in fordonsägares erfarenheter i dessa frågor är därför av stor betydelse. Jan Tägt generalsekreterare MHRF

Kört klart för i år? Lite om försäkring och förvaring.

[2020-09-16 13:56] Åksäsongen börjar ta slut. Om inte annat aktiviteterna, även om de just i år varit ovanligt få på grund av pandemin. Här följer några tips och råd om du kört klart för i år. Motorhistoriska Riksförbundets egen helförsäkring MHRF-försäkringen är en året runt-försäkring. Detta betyder att du inte behöver ställa av ditt historiska fordon under vintern eftersom din MHRF-försäkring inte ändras i omfattning vid en eventuell avställning. Detta innebär naturligtvis att du kan göra nöjeskörningar året runt!      Om du däremot har valt en avställningsbar försäkring är det viktigt att du ser till att ha åtminstone en garage-eller avställningsförsäkring som gäller för förutsättningarna du har på din förvaringsplats för det aktuella fordonet. Vägskattens betydelse; fordon mer än 30 år gamla, i år 1990 års modell och bakåt, är skattefria. Har man då någon form av entusiastförsäkring lönar det sig sällan att ställa av. När det gäller 1990-tals bilar kostar skatten minst dubbelt mot exempelvis MHRF-försäkringens premie varför det finns skäl att ställa av. Oavsett försäkring kanske du känner att du kört klart för i år. Att förvara ditt historiska fordon utomhus under vintern är såklart inte att rekommendera. Om inte varmt så i alla fall torrt. Viktigt är att anpassa vätskorna efter temperaturen. Tänk på att däcken kan bli lite platta om ett fordon står stilla under en längre period. Ett bra knep kan vara att trycka in lite extra luft, eller att använda depåstöd, centralstöd eller pallbockar. Glöm inte att titta på batteriets vätskenivå och batteriet i övrigt. Vissa kan dessutom behöva laddas oftare än andra. Slutligen; passa på att skriva ned allt som krånglade under årets åksäsong så att du inte glömmer bort något när du ska gå igenom fordonet inför nästa års. Ett utmärkt stöd i sammanhanget är MHRFs Egenkontroll av historiska fordon som kan du ladda ned gratis här: mhrf.se/agarguide. Francisco Vall handläggare MHRF-försäkringen

Delta i FIVAs världsomspännande enkätundersökning!

[2020-08-31 13:17] FIVA, den internationella rörelsen för historiska fordon, genomför under hösten en undersökning riktad till bland annat alla ägare av historiska fordon världen över. Du som deltar som ägare gör inte bara en insats för rörelsen, utan har även möjlighet att vinna en fin klocka. Andra viktiga aktörer inom den fordonshistoriska rörelsen som FIVA vill nå är klubbarna som svarar via en egen enkät.  Direktlänkar till respektive enkät hittas här intill till höger. Att delta i denna världsomspännande undersökning anser Motorhistoriska Riksförbundet är viktig för att skapa en bra bild av bland annat fordonsägarnas synpunkter och hur de använder sina historiska fordon. Enkätundersökningen från FIVA, världsorganisation för den fordonshistoriska rörelsen, riktar sig till både ägare och entusiaster av historiska fordon (oldtimers 30 år eller äldre) och yngre fordon (youngtimers mellan 20 och 30 år). Den genomförs över hela världen på 15 språk, huvudsakligen genom FIVAs nationella medlemsorganisationer, däribland MHRF för Sverige, men även genom enskilda entusiaster och genom övriga organisationer som företräder de historiska fordonsägarnas och entusiasternas intressen. En liknande undersökning genomfördes 2014 och den nya undersökningen är därför av stort intresse för att kunna göra en uppföljning av utvecklingen. Forskningens betydelse för den historiska fordonsrörelsen. FIVA (Fédération Internationale Véhicule Anciens) representerar miljontals fordonsentusiaster runt om i världen. Undersökningen innebär att FIVA kan skapa en mycket viktig informationsbas. De svar som lämnas kommer att användas för att kartlägga den fordonshistoriska rörelsen – både i Sverige och i världen. Vid genomförandet av enkäten bör svaren baseras på de aktiviteter som genomförts under 2019. Observera att alla svar förblir konfidentiella. För dig som ägare består undersökningen av två delar där den första tar cirka två minuter att genomföra. Du kan sedan välja att avsluta eller gå vidare. Att besvara hela enkäten tar högst en kvart beroende på hur många fordon du har. Fyll gärna i hela undersökningen vid ett och samma tillfälle. Undersökningen administreras av FIVA och pågår till och med oktober.                                                           Efter analys vid FIVA kommer MHRF att redovisa det slutliga resultatet. Detta beräknas vara klart i februari 2022. Vilket språk föredrar du? Den första uppgiften när du deltar i undersökningen är att välja det språk som du föredrar (välj svenska flaggan för svenska!). Enkäten hittar du genom att gå in på länken https://fiva.org/en/fiva-survey/. Om du representerar en klubb måste du svara via en egen enkät som även den är på svenska. Respektive enkät finns att hitta uppe till höger på denna sida. Observera att olika slutdatum gäller för ägare och klubbar. Kurt Sjöberg förbundsordförande MHRF