Försäkringsalternativ Årlig försäkringskostnad Antal prisbasbelopp Totalt försäkringsbelopp
Helförsäkring information
Rullande renovering information
Avvikande detaljer/utförande information
Uppställningsförsäkring information
Renoveringsförsäkring information
 
Blivande klassiker information
Korttidsförsäkring information
Lagerförsäkring information
Flermopedsförsäkring information

 
Extra prisbasbelopp information
Mellan 2 - 8 Per 2 pbb 125 kr
Mellan 10 - 30 Per 2 pbb 170 kr
Mellan 32 - 96 Per 2 pbb 240 kr


MHRF reserverar sig för eventuella felskrivningar.

Hem

Nya föreskrifter om motorcyklar väntas nästa år

Efter MHRFs remissvar: TS förslag gällande mc-föreskrifter planeras träda i kraft 2021.

Arbetet med nya tekniska bestämmelser för motorcyklar har pågått några år hos Transportstyrelsen i Borlänge och Motorhistoriska Riksförbundet har fått tillfälle att lämna synpunkter under arbetets gång. Nu har MHRF svarat på en remiss om det slutgiltiga förslaget som planeras träda i kraft 2021. Jämfört med tidigare bestämmelser är Transportstyrelsens senaste förslag väsentligt förenklat och lätt att förstå.


Tanken är att underlätta för besiktningsföretagen vid registrerings- och kontrollbesiktningar. Bestämmelserna kommer främst att tillämpas vid registreringsbesiktning av tidigare avregistrerad eller importerad motorcykel.
    Ägarna ska också lätt förstå vilka krav som ställs på motorcykeln för att den ska vara trafiksäker. De synpunkter MHRF tidigare lämnat har Transportstyrelsen tagit hänsyn till.
    De mindre synpunkter MHRF nu lyfter är:

  • Motorcykel uppbyggd av delar, som ges samma årsmodell som sin serietillverkade motsvarighet, ska anses tagen i bruk det aktuella året om fordonet så långt det är möjligt överensstämmer med den serietillverkade.

  • MHRF anser att gränsen för när fordonsidentifieringsnummer får finnas på plåt nitad på ramen bör ändras från förslagets 1969 till 1982.
  • Sidvagnsmotorcyklar från före 1970 med lätt avmonterbar sidvagn bör få brukas med och utan sidvagn om den besiktigats med.
  • Det finns speciella regler för motorcyklar som importeras för eget bruk, är flytt-gods eller ärvs från utlandet. Detta bör vara möjligt från alla länder, inte bara EU/EES och Nordamerika som i förslaget. Detta har även SMC krävt sedan 2006.

Jan Tägt generalsekreterare MHRF

Kalendarium - Interna evenemang

Läs mer.

En fördjupning samt Transportstyrelsens förslag i sin helhet och MHRFs remissvar hittar du här.

På www.mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?