Försäkringsalternativ Årlig försäkringskostnad Antal prisbasbelopp Totalt försäkringsbelopp
Helförsäkring information
Rullande renovering information
Avvikande detaljer/utförande information
Uppställningsförsäkring information
Renoveringsförsäkring information
 
Blivande klassiker information
Korttidsförsäkring information
Lagerförsäkring information
Flermopedsförsäkring information

 
Extra prisbasbelopp information
Mellan 2 - 8 Per 2 pbb 125 kr
Mellan 10 - 30 Per 2 pbb 170 kr
Mellan 32 - 96 Per 2 pbb 240 kr


MHRF reserverar sig för eventuella felskrivningar.

Alla var på Classic Motors marknad i Västerås (kändes det som)!

Bild: Göran Schüsseleder/MHRF

Lördagen den 26 november var det inflyttningsfest för Classic Motors inomhusmarknad som flyttat till före detta Rocklundahallen i Västerås.
– Över 5 000 besökare hittade hit till ABB Arena Nord och det känns som om vi pratade med allihop, sammanfattar Motorhistoriska Riksförbundets utsända.


Sveriges största inomhusmarknad för veteranfordon, Classic Motor Marknad, har blivit ännu större. De över 5 000 besökarna välkomnades av likasinnade entusiaster från hela Sverige – och deras nostalgiladdade bilar, motorcyklar, reservdelar och massor av spännande kuriosa. I detta sammanhang var förstås Motorhistoriska Riksförbundet med, närmare bestämt i Aros Motorveteraners monter.


Utöver att Lennart West och Rickard Elgán från MHRF:s styrelse samt undertecknad fyndade bland de många stånden (bilklädslar, emaljskyltar, historisk spolarvätska i originalförpackning, bakelitkrokar och , och, och… ) i samband med att vi gick runt och hälsade på utställande klubbar var det fullt upp med att svara de många nyfikna som stannade till vid MHRF:s informationsbord. Glädjande nog kände många till vårt arbete för att gårdagens fordon även ska kunna köras på morgondagens vägar genom att exempelvis ha läst vår stående informationssida i tidningen Classic Motor.


Ett flertal hade exempelvis uppmärksammat att MHRF nyligen har framfört kritik till Miljödepartementet rörande en utredning från Naturvårdsverket som dragit alla bilar över en kam när det gäller omhändertagandet av uttjänta bilar. Att bruksbilar kan och ska återvinnas är alla överens om, men att allt som står avställt – komplett eller i delar – inte är skrot. Detta har till och med EU insett i Europaparlamentets och Europarådets direktiv 2000/53/EG av den 18 september 2000 om uttjänta fordon, det så kallade ELV-direktivet!


Visst fanns det besökare som ondgjorde sig över att problemen med ursprungskontrollen i samband med registreringsbesiktningen ännu inte har kommit till någon lösning, men MHRF har långt ifrån gett upp när det gäller denna fråga. Eller någon annan fråga heller för den delen som möjliggör att vi alla kan fortsätta köra gårdagens fordon. Även på morgondagens vägar! Saker och ting tar helt enkelt tid; till exempel skattebefrielsen krävde 15 års kamp och ytterligare tio så att den blev rullande för fordon 30 år och äldre.



MHRF-försäkringen
intresserade förstås många besökare på marknaden! Bland frågorna, och svaren, fanns följande;

Mitt fordon är inte i superskick utan ganska patinerat, varför har MHRF-försäkringen ingen försäkring som passar mig? Jag vill behålla den matta lacken och bucklorna för jag tycker de hör till bilens historia.

Jodå, visst har vi en sådan! Den heter rullande renovering och har ingen bortre tidsgräns och innebär att du kan bevara alla historiska avtryck på fordonet åt eftervärlden! Ett alternativ är vårt speciella avtal för fordon som ska bevaras i orenoverat skick. Dessa bedöms från fall till fall.

MHRF-försäkringen gillar väl inte hot rods och kustoms?

Visst gör vi det! Vi är måna om motorhistorian och den innefattar självfallet historiska ombyggnader, närmare bestämt ifall de är utförda för minst 20 år sedan.


Det sägs att MHRF-försäkringen inte försäkrar fordon värda över 150 000 kronor?

Det stämmer inte! MHRF-försäkringen är den enda entusiastförsäkringen som försäkrar fordon upp till 100 prisbasbelopp (4,3 miljoner kronor).


Stämmer det att man knappt får köra sitt fordon med en MHRF-försäkringen?

Nja. Du får inte köra en meter vardagskörning, men du får köra så mycket du vill om du nöjesåker. Man måste skilja på bruksbil och, öhm, leksaksbil.



Mer om MHRF-försäkringen kan du läsa här. En utmärkt jämförelse mellan olika entusiastförsäkringar finns för övrigt att läsa i tidningen Klassikers Klassikerguiden från 2011.


Och mer om MHRF:s arbete genom tiderna för att vi ska kunna köra gårdagens fordon på morgondagens vägar hittar du här.


Om inte annat ses vi förhoppningsvis igen på nästa Classic Motor marknad i Västerås i februari!

Göran Schüsseleder, MHRF:s kansli

Kalendarium - Interna evenemang

Tack till Aros Motorveteraner!

Stort tack till Aros Motorveteraner för att vi fick stå i er monter. Och att vi fick njuta av er fantastiska Vabis-motor från 1901 - Sveriges äldsta fungerande svensktillverkade bilmotor!

På bilden samtalar MHRF:s förbundsekonom Lennart West med Aros Motorveteraners kassör Lars Mjörning.

För den som vill se och höra motorhistorians kolvslag finns bland annat detta Youtube-klipp att tillgå. 


Bild: Göran Schüsseleder/MHRF

På www.mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?