MHRF välkomnar beskedet om besiktningsfrihet för historiska fordon

[2017-05-23 12:05] Transportstyrelsens information den 20 maj 2017 rörande historiska fordon innebär besiktningsbefrielse för personbilar, lastbilar, bussar och släpvagnar som dras av dessa (oavsett totalvikt) som är äldre än 50 år och motorcyklar äldre än 40 år. Ett mycket välkommet och efterlängtat besked efter många års arbete av MHRF, FIVA och våra systerorganisationer inom EU för att säkerställa rimliga villkor för de historiska fordonen. Förutom bilar och motorcyklar enligt ovan blir det även besiktningsbefrielse för: Tävlingsfordon med orange tävlingsregistreringsskylt, av fordonsslagen motorcykel och personbil. Vissa amatörbyggda fordon, som måste genomgå en registreringsbesiktning innan de kan undantas. Fordon som dock ska besiktigas oavsett ålder är A-traktor och traktor B.   – Besiktningsfriheten är ett välkommet och efterlängtat besked efter många års arbete av MHRF, FIVA och våra systerorganisationer inom EU för att säkerställa rimliga villkor på de historiska fordonen, säger Jan Tägt, generalsekreterare MHRF. De ursprungliga orimliga kraven på originallacker och typgodkända delar på historiska fordon, för att de överhuvudtaget skulle anses vara historiska vid bedömningen om undantag från periodisk kontrollbesiktning, avvärjdes. Mängder av myndighets- och politikerkontakter i Sverige och Bryssel liksom framställningar och remissvar för de historiska fordonen har gett resultat. En bidragande orsak har varit riksdagens, regeringskansliets och Transportstyrelsens inställning till, och förtroende för, den svenska fordonshistoriska rörelsen. Utan dem och remissinstansernas arbete (MHRF, SMC, SFRO m fl) hade detta inte hänt. Sverige har nu fortsatt möjlighet att fastställa särskilda villkor för historiska fordon i nationell lagstiftning.    Motorhistoriska Riksförbundet har sedan arbetet med EUs nya besiktningsdirektiv, som påbörjades 2012, löpande kunnat rapportera om utvecklingen. I december 2016 fastställde regeringskansliet ändringar i fordonsförordningen och den 20 maj 2017 publicerades Transportstyrelsens information om de nya reglerna för kontrollbesiktning som träder i kraft den 20 maj 2018. Fram till dess gäller dagens besiktningsregler. Flera detaljer kvarstår dock att reda ut enligt Transportstyrelsen.  Jan Tägt generalsekreterare

Motorhistoriskt firande över hela landet den 6 juni – fem sticker ut

[2017-05-19 09:03] Motorhistoriska Dagen firas på nationaldagen den 6 juni på ett hundratal platser över hela landet. Fem evenemang kommer att få extra uppmärksamhet i arrangörstävlingen Kultur på väg. På nationaldagen den 6 juni synliggörs traditionsenligt det fordonshistoriska kulturarvet över hela Sverige genom firandet av Motorhistoriska Dagen. Bakom initiativet står den fordonshistoriska rörelsens företrädare Motorhistoriska Riksförbundet. – Våra gamla fordon är inte bara ett pittoreskt och uppskattat inslag i trafiken, utan utgör också ett stort rullande museum som drivs helt utan statliga och kommunala bidrag, betonar MHRFs ordförande Peter Edqvist. Motorhistoriska dagen kan därför liknas vid ett rikstäckande öppet hus av detta museum! Oavsett om fordonsägarna öppnar sina garage för allmänheten eller möts i samband med större festligheter visar de tillsammans på den fordonshistoriska rörelsens bredd, både fordonsmässigt, ägarmässigt och geografiskt. Ej att förglömma resultatet av många timmars slit i garagen under vinterhalvåret. – Enklaste sättet att hitta en folkfest nära dig för att fira – och ta del av – det rullande kulturarvet är via mhrf.se/6juni, tipsar Peter Edqvist. Här hittar du även årets finalister i arrangörstävlingen Kultur på väg liksom vinnarna från tidigare år. Bakom Kultur på väg ligger MHRF i samarbete med Nostalgia Magazine. Utöver att plocka ut finalister bedömer deras representanter arrangemangen. MHRFs ordförande är själv en del av juryn och ser fram emot att ta del av en kulturrunda i Skellefteå som arrangeras dagen till ära. – Att fordonshistoria är kultur råder det i dag ingen tvekan om, säger MHRFs ordförande. Som ett led i arbetet att uppmärksamma det fordonshistoriska kulturarvet har UNESCO, FNs organ för utbildning, vetenskap och kultur, nyligen valt att ytterligare stärka banden med FIVA, den fordonshistoriska världsorganisationen som MHRF är en del av förklarar han; – Detta efter att UNESCO i fjol varit beskyddare av det av FIVA utropade Motorhistoriska året i hela världen, World Motoring Heritage Year. Sveriges bidrag var förstås Motorhistoriska Dagen. MHRF Pressmeddelande 19 maj 2017

Regeringen uppmanas att skydda det rörliga kulturarvet mot klåfingrigt myndighetsutövande

[2017-05-18 13:17] Kulturutskottet behandlade i dag regeringens kulturarvsproposition och de olika motioner som lagts inom området. Bland annat de som rör det rörliga kulturarvet. Kulturutskottet föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag som bland annat innebär en ny museilag. Utskottet riktar också flera uppmaningar till regeringen, bland andra att skyndsamt ta fram en lagstiftning som skyddar det transporthistoriska kulturarvet. – Vi skulle kunna komma ett betydande steg närmare en kulturarvsbalk som skyddar även dessa historiska föremål mot såväl avsiktligt som oavsiktligt – och inte minst klåfingrigt! – myndighetsutövande som ofta hämmar bevarande och brukande, förklarar Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist. Nu kanske det äntligen blir slut på problemen med exempelvis ursprungskontroll och registrering av importerade historiska fordon. Ett mångårigt arbete från MHRF i samarbete med Transporthistoriskt Nätverk resulterade i utskottets beslut där de slår vakt om det rörliga kulturarvet. – Vi hoppas nu äntligen kunna få se fram emot en positiv effekt på högsta politiska nivå tack vare dagens uppmaning från kulturutskottet, säger Peter Edqvist. Planerad dag för debatt om kulturarvspropositionen är tisdagen den 30 maj. Planerad dag för beslut är onsdagen den 31 maj. Debatten sänds via riksdagens webb-tv. – Om utskottets förslag går igenom den 31 maj är detta en milstolpe inte bara för det fordonhistoriska kulturarvet, utan för hela det rörliga kulturarvet, förtydligar MHRFs ordförande. Å allas våra vägnar riktar jag ett stort tack till de politiker som stött oss i detta arbete! MHRF Pressmeddelande 18 maj 2017

MHRF mötte riksdagspolitiker den 9 och 16 maj

[2017-05-18 13:01] MHRF träffar regelbundet våra folkvalda i riksdagen. Detta sker bland annat inom Riksdagens fordonshistoriska nätverk, som håller regelbundna möten där MHRF informerar om aktuella frågor. Vi får även en chans att träffa Trafikutskottet vartannat år under En kväll på mc, ett arrangemang som Sveriges Motorcyklister står bakom, där politikerna får information om och får prova på att köra motorcykel, men också historiska fordon.   Den 9 maj träffades Riksdagens fordonshistoriska nätverk för sitt vårmöte. Denna kväll diskuterades bland annat Unesco och deras partnerskap med världsorganisationen FIVA samt Naturvårdsverket osakliga info om export av fordon och delar.  Men framförallt diskuterades regeringens kulturarvsproposition och behovet av en lagstiftning som värnar det fordonshistoriska, och hela det rörliga, kulturarvet mot regler och tillämpningar som riskerar bevarandet och brukandet av fordonen. MHRF har nu fått veta att ett mångårigt arbete i denna fråga fått gehör genom en uppmaning till regeringen från Kulturutskottet som förhoppningsvis röstas igenom i riksdagen den 31 maj. MHRF berörde slutligen också en särskild punkt i Kulturarvspropositionen (2016/17:116 sid 125-126) som lyder: Den sammantagna bilden är därmed att det bör övervägas hur de transporthistoriska museer och samlingar som Trafikverket i dag ansvarar för kan föras över till Kulturdepartementets ansvarsområde. En sådan ny verksamhetsstruktur bör få i uppgift att främja kunskapen om och intresset för den svenska transporthistorien och dess roll i samhällsutvecklingen. Den transporthistoriska museisektorn har sedan lång tid präglats av ideella krafter och ett starkt folkrörelseengagemang via civilsamhällets organisationer. Den nya verksamhetsstrukturen bör därför även ges ett särskilt ansvar för att samverka med det civila samhällets organisationer samt att verka för kunskapsuppbyggnad inom detta område.   Den 16 maj medverkade MHRF under En kväll på mc på Gillinge-banan utanför Stockholm, där ledamöter ur Trafikutskottet, samt tjänstemän från Näringsdepartementet och Trafikutskottets kansli, fick information om motorcyklismen av Sveriges Motorcyklister och Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund. Ett flertal nya modeller av mc och mopeder fanns till förfogande för provkörning. MHRF medverkade med ett flertal historiska fordon, där flera intresserade politiker både åkte och körde en runda. En historisk buss som MHRF ordnat fram körde hela sällskapet till och från Gillinge-banan, där vi också hade möjlighet att informera om vår verksamhet.   Jan Tägt generalsekreterare

”Påskäggen” på årets Bilsport Performance & Custom Motor Show hittades i hall C!

[2017-04-25 12:43] Varje påskhelg går Skandinaviens största bil- och mc-mässa för entusiastfordon av stapeln: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Påskmässan på Elmia! De historiska fordonen och Motorhistoriska Riksförbundet hittades som vanligt i Nostalgia-hallen, hall C, omgivet bland annat av färgglada ”påskägg” på både tre och fyra hjul. Motorhistoriska Riksförbundet har sedan flera år ett nära samarbete med arrangören Nostalgia Magazine när det gäller att utforma hall C på Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Årets tema var det svenska 1950-talet, mopeden 65 år samt mc-bilarna. MHRF-anslutna MC-Bilklubben hade lyckats samla ihop inte mindre än 30 av de påskäggsliknande fordonen till årets Elmia. Som alltid när det gäller påskägg fick man leta lite, men lite längre in i hall C finns de alla samlade i en och samma korg. Färgklickarna bestod av allt från de mer kända såsom Messerschmitt, Heinkel och Isetta till de ovanligare såsom Kleinschnittger, Fram-King-Fulda och Champion. De små fordonen väckte stor uppmärksamhet bland mässans 74 270 besökare. På årets Elmia fanns ytterligare 20 av MHRFs 176 klubbar representerade i hallarna A, C och D. Här återfanns naturligtvis även MHRF med en egen monter som många hittade till, bland andra riksdagsmannen Sotiris Delis (M). – Det var många som tittade in för att prata om de nya besiktningsreglerna, våra förmånliga försäkringar, Motorhistoriska Dagen, miljözoner, ursprungskontroll, Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, kulturarvspropositionen, våra anslutna klubbar, FIVA, Transporthistoriskt Nätverk och allt annat som rör vårt arbete som sammanfattas för gårdagens fordon på morgondagens vägar, sammanfattar MHRFs generalsekreterare Jan Tägt. Och så var det som vanligt rykande åtgång på vår Evenemangskalender! Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF (har tagit samtliga bilder om inte annat anges) Bilderna nedan är tagna i hall C, Nostalgia-hallen.

Här träffar du MHRF 2017

[2017-04-20 13:52] Motorhistoriska Riksförbundets styrelse och kansli besöker som vanligt ett flertal evenemang under året. Kom och prata med oss om allt som rör historiska fordon. Denna sida uppdateras löpande när ett nytt evenemang tillkommer. Samlarbil2017 Conventumhallen, 25-26 mars samlarbilsmässan.se   Classic Motor veteranmarknad Västerås, ABB Arena, 25 mars mowazet.se   Bilsport Performance & Custom Motor Show Jönköping, Elmia, påskhelgen 14-17 april www.custommotorshow.se Bollnäs Motorrevy Bollnäs ishall, 22-23 april www.motorrevy.se   Gärdesloppet Stockholm, 21 maj www.gardesloppet.com Motorhistoriska Dagen 6 juni Flera platser www.mhrf.se/6juni Almedalsveckan Visby, 3-5 juli www.mhrf.se/almedalen Västerås Summer Meet Västerås, 6-8 juli vasterassummermeet.se Träffpunkt Moped Pythagoras Industrimuseum, Norrtälje, 3 september Klassikers stora höstträff Wenngarns slott, Sigtuna, 17 september

Remissvar avseende reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp från bensin och dieselbränsle

[2017-04-20 13:47] Den 17 mars 2017 sände regeringskansliet ut remissen M2017/00723/R avseende promemorian om reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp från bensin och dieselbränsle. I korthet lyfter MHRF fram behovet av blyad bensin, 98 oktan med högst 5% etanol och tillgänglighet i hela landet. Därtill föreslår MHRF en översyn av dagens regler för att möjliggöra en laglig ändring av motor och dess system i befintliga lätta bilar av årsmodell 1976 och nyare; inklusive motorbyte.    Läs mer här   Jan Tägt generalsekreterare

UNESCO officiell partner till FIVA

[2017-04-19 09:27] Under 2016 stod FNs organ för kultur, vetenskap och utbildning, UNESCO, som beskyddare av World Motoring Heritage Year, ett globalt firande som också markerade världsorganisationen FIVAs 50-årsjubileum. Som ett led i arbetet att uppmärksamma det fordonshistoriska kulturarvet har nu UNESCO valt att bli officiell partner till FIVA. Att UNESCO väljer att bli officiell partner till FIVA förklaras av UNESCOs generaldirektör Irina Bokova. Hon menar att FIVAs engagemang i denna del av det industriella kulturarvet stämmer väl med UNESCOs ambitioner och att ett närmare samarbete kommer att ge nya möjligheter. FIVAs president Patrick Rollet tillägger att det är en stor ära att UNESCO väljer att bli FIVAs partner, då detta kommer att bidra mycket positivt till framtiden för det fordonshistoriska kulturarvet.   Även Peter Edqvist, förbundsordförande i MHRF, som är en del av FIVA, är positiv. – Samarbetet mellan FIVA och UNESCO kan vara ett genombrott för att få det fordonshistoriska kulturarvet erkänt en gång för alla, säger han. Malin Erlfeldt kanslisekreterare

MHRF på Elmia även påsken 2017

[2017-04-05 09:30] Läs MHRFs pressmeddelande Varje påskhelg går Skandinaviens största bil- och mc-mässa för entusiastfordon av stapeln: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Påskmässan på Elmia!  Arrangemanget startade som en ren Custom Show 1980 i Jönköping. 2016 hade Elmia drygt 88 000 besökare under fyra dagar. Bilsport Performance & Custom Motor Show arrangeras av Förlags AB Albinsson & Sjöberg i samarbete med Elmia och är ett av de största årligen återkommande publikevenemangen i Sverige. Här finns Motorhistoriska Riksförbundet och våra medlemsklubbar med som viktiga aktörer. Se länkarna till vänster för mer info om vår medverkan tidigare år. MHRF och medlemsklubbarna finns i hall C, ”Nostalgia”. Hallen vänder sig till alla som har ett intresse för historiska fordon.  Övriga hallar är: Hall A, ”Gatbilar.se”, vänder sig mot den yngre generationen som älskar nya prylar och trender. Här finns det allra senaste inom multimedia och biltillbehör. Hall B, ”Bilsport” och ”Rally & Racing", vänder sig till entusiaster i alla åldrar som söker nya verktyg, delar och tillbehör. B-hallen bjuder även på premiärvisning av årets nyheter inom motorsport tillsammans med exklusiva sportvagnar, stylingbilar och häftiga prestandafordon. Hall D, ”Bilsport Classic”, innehåller mängder med premiärvisningar av muskelbilar, pickups och hot rods. I D-hallen finns även otroliga renoveringar av äldre klassiker.   Årets tema i hall C är det svenska 1950-talet, mopeden 65 år samt mc-bilar. Klicka här för att se en film särskilt framtagen för Elmia om de medverkande mc-bilarna, hela 29 st! Mässans öppettider är långfredag-påskdagen kl 10-18 och annandag påsk kl 10-16.    Motorhistoriska Riksförbundet medverkar med en egen monter och informerar om vår verksamhet. MHRF har också ett nära samarbete med arrangören när det gäller att forma innehållet i hallen. Vår målsättning är att skapa en mötesplats över generationsgränserna där den fordonshistoriska rörelsen synliggörs för entusiaster, allmänhet och beslutsfattare. Genom MHRF ges medlemsklubbarna möjligheten att vara med och utveckla hallen för historiska fordon. Många MHRF-klubbar har under årens lopp deltagit på Elmia. Här knyter man kontakter, inte bara inom rörelsen utan också med nya intressenter.  Malin Erlfeldt kanslisekreterare

Undantas historiska fordon från periodisk kontrollbesiktning?

[2017-03-28 13:12] Den 20 mars skrev Expressen om periodisk kontrollbesiktning och sedan dess har många uppfattat att de nya reglerna, som ska träda i kraft den 20 maj 2018, är klara. Många har vänt sig MHRF och frågat vad som gäller. Det som skett och sker är att Transportstyrelsen den 27 december anmälde ”Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning” till EU för notifiering. Transportstyrelsen räknar med att runt mitten av april kunna ta del av samtliga kommentarer. Först därefter gör Transportstyrelsen eventuella justeringar i föreskriftstexten. Transportstyrelsen räknar därför inte med något officiellt svar förrän i maj 2017.  Det nu aktuella förslaget? Bilar och lastbilar äldre än 50 år, och mc äldre än 40, behöver inte besiktigas.   Föreskriftsförslaget går att läsa här. Läs mer om bakgrunden här. Jan Tägt generalsekreterare MHRF