Nyhetsarkiv

Året som gått – en sammanfattning

[2017-12-12 13:24] 2017 blev ett år med flera positiva besked till ägare av historiska fordon. Året lämnar också ett antal frågor öppna. De nya kontrollbesiktningsreglerna som publicerades i maj 2017 innebär ett nytt förtroende till ägarna av historiska fordon. Bil som är 50 år och äldre ska i fortsättningen inte in på periodisk kontrollbesiktning. Detta avser personbil, buss, lastbil, A- och EPA-traktor och släpvagnar till dem. För motorcyklar gäller 40 år och äldre. Varannan års kontrollbesiktning för de som är 30 år blir kvar. Reglerna träder i kraft i maj 2018. Tillsammans med FIVAs juridiska kommitté och våra systerorganisationer har MHRF jobbat aktivt med frågan sedan 2009, både här hemma i Sverige liksom nere i Bryssel i dialog med våra svenska parlamentariker och deras kanslier. Kulturarvspropositionen antogs bara några dagar senare och riksdagen tillkännagav att man ställde sig bakom det kulturutskottets anfört om att regeringen skyndsamt bör ta fram lagstiftning till skydd för det rörliga kulturarvet. Bakom ligger ett femårigt arbete som genomförts av Transporthistoriskt Nätverk där MHRF ingår. Basen har varit Almedalsveckan, en gemensam arbetsgrupp och återkommande uppvaktningar och framställningar till regeringskansliet, utskottet, partierna och politikerna. Frågan om miljözoner för bilar under 3 500 kg har utretts av Transportstyrelsen på uppdrag av regeringskansliet. Transportstyrelsens förslag är att historiska fordon ska få framföras i miljözon 1 och 2. I zon 3 får endast el- och vätgasdrivna fordon framföras vilket innebär att endast historiska elfordon får framföras där. Dock kan kommunerna ge dispens i enskilda fall. Frågan bereds nu av regeringskansliet. Till Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA) inkom under året nya donationer av dokument, fotografier med flera föremål knutna till svensk fordonhistoria. Har du tips om, eller vill donera, material till arkivet? Hör av dig till MHRF! Allt material som donerats till SMA ska vara tillgängligt för givaren, för forskning och för motorhistorisk publicering. MHRF-försäkringen fortsätter att attrahera nya försäkringstagare. En ny produkt såg dagens ljus 2017, trafikförsäkring för upp till fem mopeder till ett pris.    Merparten av försäkringstagarna valde under år 2017 att ansöka om försäkringen digitalt framför pappersansökan. Prova du också den smidigare digitala vägen till försäkring (mhrf.se/forsakring)! MHRF-försäkringen söker du precis som tidigare genom din MHRF-anslutna klubb. Till Myndigheten för yrkeshögskolan sändes även 2017 in en ansökan för att i Motala få starta en flerårig yrkeshögskoleutbildning ”Renoveringsspecialist historiska fordon” med riksintag. Målet är att utbildningen ska komma igång under 2018. En förutsättning är att myndigheten också ser behovet på arbetsmarknaden. MHRFs kansli och styrelse ser fram emot 2018 och önskar alla ett gott nytt motorhistoriskt år! Kanske möts vi på något alla de evenemang MHRF deltar i under kommande år? Under tiden kan du läsa om mer om vad som hänt – och vad som är på väg – här på vår hemsida. Jan Tägt generalsekreterare MHRF

Förbundsstämma med inval av tre nya klubbar

[2017-10-25 08:53] – Det är glädjande att Motorhistoriska Riksförbundet fortsätter att växa, både sett till antal anslutna klubbar och till antal indirekta medlemmar. Nu är vi större än någonsin hittills! säger Peter Edqvist, förbundsordförande. Den 21 oktober hade MHRF årsstämma på för förbundet ny plats och ort, närmare bestämt på Renströmmen i Norrköping. Knappt häften av förbundets klubbar var representerade och stämningen god i den kyrkliga salen med rejäl takhöjd. Två av de tre nya klubbarna fanns på plats för att presentera sin respektive klubb, medan den tredje företräddes av ett ombud. De nya klubbarna är:​​ ​Ford Club Sweden Knivsta Classic cars  Hyltebygdens fordonsveteraner En ny sammansättning av förbundets styrelse blev också resultat av förbundsstämman. Valberedningens förslag godkändes i sin helhet av årsmötet och den nya styrelsen kom att se ut så som visas uppe till höger på denna sida. I anslutning till stämman delade Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar ut sitt årliga pris. Det var bilhistorikern och motorjournalisten Peter Haventon, som fick ta emot priset ”För forskning och omfattande publicistisk verksamhet inom det motorhistoriska området”. Och så lite om valet av Norrköping. Efter att ha förlagt MHRFs årsstämma i Stockholmsområdet under många år, kom bland annat förslaget att ge Norrköping och Scandic Norrköping City/Renströmmen en chans. – Vi valde Norrköping som ort inte minst med tanke på att det är lätt att ta sig hit med såväl tåg som bil. Samt att de aktuella anläggningarna väl motsvarade våra behov och önskemål, förstås, säger förbundsordförande Peter Edqvist. Och en majoritet av stämmobesökarna var nöjda med de val som gjorts. Det framkom i en digital utvärdering efter stämman, som visade att 58 av de 76 som besvarade undersökningen föredrog Norrköping och de valda anläggningarna jämfört med fjolårets arrangemang i Upplands Väsby. Helen Sjöberg kanslisekreterare MHRF  

MHRF deltog på nordiskbaltiskt samrådsmöte

[2017-10-16 14:38] De nordiska och baltiska ländernas förbund möts en gång per år för ett samrådsmöte för att kunna utbyta erfarenheter och planera tillsammans framtiden för våra historiska fordon. I september hölls årets möte i Riga. Representanter från Motorhistoriska Riksförbundet deltog tillsammans med motsvarigheterna från Norge, Danmark, Finland, Estland och värdlandet Litauen. De nationella olikheterna och förbundens varierande storlek gav perspektiv som vi alla kan dra nytta av. Ett exempel är Estland som är ett relativt ungt förbund och som hade ett intressant föredrag om livet bakom järnridån och hur det har påverkat samlandet och arbetet med historiska fordons bevarande. Mötet konstaterade att MHRF-försäkringen är fortfarande någonting som andra länder saknar. Några har kommit nära, men MHRF har fortfarande de bästa villkoren och den bästa modellen när det gäller att försäkra historiska fordon. Gemensamma ärenden inför kommande FIVA-årsmötet i november diskuterades också då det är viktigt att vi är införstådda i varandras synpunkter. Det som dryftades var bland annat situationen i olika länder vad det gäller lagar, skatter, försäkringar utöver rena FIVA-ärenden. En del studiebesök hanns med. Utöver museer med många fina fordon av olika kaliber från ZAS till ZIS och från VW till Horch fick vi möjlighet att se målgången av Youngtimers Meeting. Väldigt intressant att se närmare 200 fordon varav flerparten var från 1970- och 80-talet. Ungefär hälften var östbilar och resten av varierande modeller och märken. Vilken entusiasm och nästan bara unga människor – och alla är stolta över sina fordon oavsett märke, modell, skick och stuk! Och publiken, merparten i dryga 20-årsåldern utöver en massa barn, är lika entusiastisk. I de baltiska länderna är intresset för de historiska fordonen säkrad för kommande generationer då de inte bara bjuds in till evenemangen, utan även ges plats på dessa träffar som går av stapeln ett tiotal gånger per år. Även ett par professionella renoveringsverkstäder besöktes där fina resultat ger jobb åt många kunniga. Flera års väntetid till verkstäderna ger en fingervisning om behovet, något MHRF redan insett. Sveriges duktiga hantverkare är till åldern komna varför förbundet vill se utbildningar för kunniga renoverare. Nästa år är det Sveriges och MHRFs tur att ordna mötet. Hoppas vi kan ta med våra nordiska och baltiska gäster på ett liknande evenemang som Youngtimers Meeting i Riga. Tips på sådana som går av stapeln hösten 2018 tas tacksamt emot! Timo Vuortio förbundssekreterare MHRF

Nostalgiska styrveteraner i Torsby belönades med diplom

[2017-10-02 08:57] Ett hedersdiplom i tävlingen Kultur på väg. Det var vad delar av nätverket Torsby styrveteraner fick ta emot efter att de på sina nostalgiska mopeder gjort en puttrande entré in på platsen för diplomutdelning, Graneviks dansbana i Torsby. En mindre kommitté och lite publik var lördagen den 30 september samlade med ett gemensamt syfte: Att hylla Torsby styrveteraners fina arrangering av ett nostalgiskt mopedrace på Motorhistoriska dagen den 6 juni i år. Några kortare tal hölls, bland annat av Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist och Annicka Wredenberg, kulturchef i Torsby kommun. Inramningen av arrangemanget var magnifik. Finputsade mopeder från olika decennier uppställda på rad invid sina styrveteraner. Mottog diplomet gjorde styrveteranernas företrädare, Mikael Persson. – I år var första gången som vi genomförde ett av våra race just på nationaldagen och Motorhistoriska dagen, berättade Mikael, som till vardags är förtroendevald (M) i Torsby kommun. – Och vilken succé det blev! Det här konceptet får ni gärna upprepa på flera nationaldagar, svarade Annika Wredenberg, kulturchef. Helen Sjöberg kanslisekreterare Arrangörstävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Tävlingen utser fem pristagare bland arrangörerna under Motorhistoriska Dagen, varav en totalvinnare och fyra andra pristagare i olika kategorier. Under sensommaren och hösten genomförs sedan prisutdelningar i vinnarnas hemkommuner dit press och representanter för kommunen bjuds in.  

Miljözoner och det rullande kulturarvet

[2017-09-28 09:12] Allt fler miljözoner införs i Europa efter dieseldebatten. Även i Sverige. Kommer dessa att påverka de historiska fordonen? – Både ja och nej, svarar Peter Edqvist, ordförande för Motorhistoriska Riksförbundet som har bevakat miljözonsfrågan i flera år. Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag lämnat förslag på hur dagens miljözonsbestämmelser kan utvecklas för att bättre bidra till att miljökvalitetsmålen och målen för transportpolitiken uppnås. – Bland annat föreslås att dagens bestämmelser om miljözoner kompletteras med två nya miljözoner, klass 2 och klass 3, förklarar Peter Edqvist. Veteranfordon föreslås få undantag från miljözonsbestämmelserna i klass 2, men inte i klass 3 för tysta och emissionsfria fordon. Historiska eldrivna fordon skulle enligt MHRFs ordförande inte kräva något undantag. Det är för övrigt kommunerna som föreslås få föreskriva och pröva dessa. Transportstyrelsens förslag har remitterats och bereds för närvarande i regeringskansliet. – Miljözonerna är just nu en av de viktigaste frågorna för den fordonshistoriska rörelsen, inte bara för MHRF, utan också internationellt, säger Peter Edqvist som även är engagerad i den internationella paraplyorganisationen FIVA. Vi arbetar för fullt med en Europaövergripande plan för att för att slå vakt om möjligheten att fortsätta kunna framföra det rullande kulturarvet i våra storstäder.  Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

MHRF på Wenngarn – kul för såväl stor som liten!

[2017-09-19 10:23] Tidningen Klassikers träff på Wenngarns slott i söndags blev en stor succé i det soliga vädret med många besökare. MHRF var på plats till förmån för Världens Barn. Totalt räknades 1 137 utställningsbilar och minst lika många bruksbilar in. En fördubbling jämfört med förra årets antal! Och visst blev det trångt. Tålamod och flinka funktionärer gjorde att att de många besökarna kunde njuta av alla fantastiska fordon som samlats i slottets lummiga terrasser, parker och fruktträdgårdar. Temat var 70-tal vilket avspeglade sig på såväl mången lack som modevisning. Övriga årtal var förstås också välkomna och fanns bland annat att hitta intill Motorhistoriska Riksförbundets ena tält. Anledningen var att MHRF ville visa hur kul det är att köra gammal bil. Och samtidigt glädja världens barn! En rad bilar från olika årtionden fanns att välja mellan. Att provköra kostade 100 kronor, att åka med 50. Drygt 7 000 kronor samlades in som gick oavkortat till riksinsamlingen Världens barn. Populärast var det att provköra T-Ford – som tur var hade MHRF-volontären Pelle Lundström två med sig, en från 1914 och en från 1923 som tillsammans bidrog till närmare 20 turer på området! Barnens favorit var Volvo Amazon-polisbilen från 1965 tillhörande MHRFs generalsekreterare Jan Tägt. – Att få dra ut sirenknappen är alltid lika spännande, oavsett ålder, förklarar han och sammanfattar dagens provkörningar och insamling som en väldigt lyckad kombination. Ett stort tack till alla som ställde upp med sina bilar! De övriga bilarna som kunde provåkas var en MGB GT från 1971, en Chevrolet från 1952 och en A-Ford från 1930. Utöver att provköra bilar kunde Wenngarn-besökarna fynda på marknader, bekanta sig med ett flertal MHRF-klubbar, imponeras av Magnus Sandlunds vardagspatinerade modellbilar, utöka sina Mulle Meck-boksamlingar och häpna över att Klassikers projekt, kallad Plan 53, i vilket en Chevrolet från 1953 snabbrenoverats för att ställa upp i träffens Concours de charme. Och ej att förglömma träffa en massa trevligt folk! Läs mer från träffen på Wenngarns slott på www.klassiker.nu. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Högertrafik – igen!

[2017-09-08 14:26] Tidigt i söndags morse var det åter dags för högertrafikomläggning. I alla fall på Kungsgatan i Stockholm. Bakom tilltaget stod Automobilhistoriska Klubben/AHK i samarbete med bland andra MHRF. 50-årsdagen av Dagen H firades söndagen den 3 september mitt i huvudstaden på självaste Kungsgatan. Precis som när det begav sig skedde även denna högertrafikomläggning tidigt på morgonen, närmare bestämt klockan halv fem. Ett hundratal tidstypiska fordon gjorde sig redo och parkerade på vänster sida. En av de förväntansfulla förarna var infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i sonens Amazon. Klockan fem var det dags för högertrafikomläggning. Precis som för 50 år sedan. Och precis som då gick allt enligt plan. – Det är kul att det var så många som deltog, säger en nöjd Stefan Tanzborn, styrelseledamot i AHK och ansvarig för evenemanget. Kul var även den stora mediala uppmärksamheten! Två saker skilde sig dock från förr: mörkret och nattlivet. 1967 fanns det varken sommartid eller krogar som stänger fem på morgonen konstaterade Motorhistoriska Riksförbundets styrelseledamöter Mats Grimme och Lars Söderqvist, två av morgonens många funktionärer. Mysigt och härligt sammanfattar de denna motorhistoriska morgon. Och häftigt; – Tänk att Trafikkontoret ställde upp med att stänga av Kungsgatan mellan Sveavägen och Stureplan! Utöver MHRF och Trafikkontoret i Stockholms stad sammarbetade AHK med Polismuseet och tidningen Klassiker för att firandet av det historiska minnet blev ett minne i sig. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF    

En hjälm. En moped? Eller fem?

[2017-09-07 10:26] MHRF presenterar sin nya mopedförsäkring med en egen annons. Bland Motorhistoriska Riksförbundets medlemsförmåner finns marknadens ledande försäkring för historiska fordon. Fordon 20 år och äldre välkomnas, nästan oavsett skick och stuk. Det finstilta? Fria mil, men inte en meter brukskörning. Senaste försäkringsalternativet gäller för dem som har flera mopeder. – Har du upp till fem mopeder kan du försäkra dem tillsammans för 300 kronor, berättar Lennart West, försäkringshandläggare på MHRF. Det handlar dock bara om en trafikförsäkring och man får bara köra en moped åt gången. Utöver den egna plånboken gynnas även klubben. Likaså den den fordonshistoriska rörelsen tavk vare att MHRFs arbete, ett arbete som sammanfattas: För gårdagens fordon på morgondagens vägar. Läs mer om MHRF-försäkringen och försäkringsalternativen här. MHRF-anslutna klubbarna hittar du här. MHRF-försäkringens samtliga annonser finns att ladda ned här. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Årets backspegel till 20-talsentusiaster vid ceremoni på Julita gård

[2017-09-06 08:58] Motorhistoriska dagen den 6 juni. Med ett historiskt fokus på 1920-talet genomfördes evenemanget Automobilturen av ett gäng glada fordonsentusiaster i samarbete med Julita gård. Den 1 september var det dags för de inblandade entusiasterna att motta det välförtjänta priset Årets backspegel i tävlingen Kultur på väg.   Den första september möttes vi igen, Motorhistoriska Riksförbundet och arrangörsgruppen bakom Automobilturen, som tog hem och nu också fick ta emot priset Årets backspegel i tävlingen Kultur på Väg. Det är en tävling som MHRF, tillsammans med tidningen Nostalgia Magazine, årligen genomför i anslutning till Motorhistoriska Dagen den 6 juni. Prisutdelningen den 1 september ägde rum framför Stora huset på Julita gård, på samma plats som de historiska fordonen ställdes upp till allmänhetens förnöjelse efter målgången den 6 juni i samband med Motorhistoriska Dagen och nationaldagsfirandet på Julita gård. Priset överlämnades av Gunnar Karlsson (M), vice ordförande i kulturnämnden i Katrineholms kommun som lovordande arrangörsgruppen och Julita gård. Efter prisceremonin bjöd Julita gårds Roger Johnsson och Maria Ingras med personal på kaffe och tårta. De utstrålande alla glädje och stolthet över sin medverkan till Automobilsturen framgång. ”På återseende”, hälsade Julita gårdsarrangörerna de historiska fordonen och deras förare. Jan Tägt generalsekreterare MHRF       

Gott om mopeder och åskådare på årets Träffpunkt Moped

[2017-09-04 14:35] Den tredje september var det för tredje året i rad dags för evenemanget Träffpunkt Moped i Norrtälje. Bakom händelsen står tidningen Moped, systertidning till Klassiker, som på nytt ordnade en veteransmopedsträff i anslutning till Pythagoras industrimuseum. Den gamla tändkulemotorfabriken är en perfekt miljö för evenemanget! Ett par hundra mopeder samlades för att senare under dagen åka en gemensam runda på några mil med regementsorådet som mål. Ytterligare några hundra åskådare minglade runt på Pythagorasområdet. MHRF var på plats och hade en bemannad monter som bland annat besöktes av riksdagsmannen Per Lodenius, Centerns kulturpolitiske talesperson. I ett inlägg på Facebook med bilder från Moped konstaterar Lodenius att det är ”dags för regeringen att leverera den lagstiftning om skydd för det rörliga kulturarvet som riksdagen tillkännagav i samband med kulturarvspropositionen”. Pers fru Maria Lodenius (C), som sitter i Norrtälje kommuns Kultur- och fritidsnämnd, minglade också runt bland mopeder och besökare. Lennart West försäkringshandläggare MHRF  
På www.mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?