Hem

Möjligt att ta äldre motorcyklar i bruk även 2017

Den 19 december gick Transportstyrelsen ut med information som berör motorcyklar som inte tagits i bruk. Om dessa inte uppfyller avgaskraven enligt Euro 4, får de inte brukas efter den 1 januari 2017.

UPPDATERING 4 januari 2017
Efter att MHRF informerat om detta har MHRF fått frågor från oroade fordonsägare om det kan beröra dem. MHRF har nu fått ett lugnande svar från Bo Göingberg på Transportstyrelsen.

Många av dina medlemmar håller på med gamla projekt, hojar som importerades för länge sedan och förregistrerades enligt äldre regler, innan Transportstyrelsens ursprungskontroll infördes, man tilldelades ett registreringsnummer innan motorcykeln registreringsbesiktades. För dessa fordon är inte registreringen fullbordad förrän tekniska data förts in i registret av ett besiktningsorgan vid en registreringsbesiktning. Först då kan fordonet ställas på. Att man inte kan ställa på sin klenod före årsskiftet innebär inte att dessa fordon kommer att underkastas krav på katalysator, lambdasond, tankförslutning med kolkanister med flera moderna påfund som ingår i kraven för utsläppsklass euro 4 för motorcyklar. En veteranmotorcykel är nämligen tagen i bruk första gången för länge sedan i enlighet med då gällande regler, medan de nya avgaskraven euro 4 endast gäller fordon som inte har tagits i bruk första gången före 1 januari 2017. Om veteranmotorcykeln togs i bruk första gången på det gamla bilregistrets tid och med åren fallit ur registret eller om cykeln börjat sina dagar som militärmotorcykel, registrerad i det militära fordonsregistret eller om den tagits i bruk första gången i ett annat land, inom eller utom EU spelar därvid ingen roll så länge hojen ÄR tagen i trafik tidigare. 

Idag används begreppet förregistrerat fordon för fordon som importerats av registrerad importör och registrerats med stöd av CoC, (Eu-typintyg), men ännu inte har tagits i trafik, ställts på, första gången. Ett sådant förregistrerat fordon kan alltid ställas på direkt genom några knapptryckningar på vår hemsida.

 

MHRFs kommentar: Det är olyckligt att begreppet förregistrerad använts för något annat än tidigare. Hade den ursprungliga informationen tydliggjort att det bara gällde motorcyklar som registerats av en registrerad importör med stöd av COC-dokument (Certificate of conformity, ett EG-intyg om överenskommelse) hade många motorcykelägare sluppit oroa sig.

 

Läs mer hos Transportstyrelsen



Jan Tägt generalsekreterare

På www.mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?