Hem

Miljözoner och det rullande kulturarvet

Allt fler miljözoner införs i Europa efter dieseldebatten. Även i Sverige. Kommer dessa att påverka de historiska fordonen?

– Både ja och nej, svarar Peter Edqvist, ordförande för Motorhistoriska Riksförbundet som har bevakat miljözonsfrågan i flera år.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag lämnat förslag på hur dagens miljözonsbestämmelser kan utvecklas för att bättre bidra till att miljökvalitetsmålen och målen för transportpolitiken uppnås.
– Bland annat föreslås att dagens bestämmelser om miljözoner kompletteras med två nya miljözoner, klass 2 och klass 3, förklarar Peter Edqvist. Veteranfordon föreslås få undantag från miljözonsbestämmelserna i klass 2, men inte i klass 3 för tysta och emissionsfria fordon.

Historiska eldrivna fordon skulle enligt MHRFs ordförande inte kräva något undantag. Det är för övrigt kommunerna som föreslås få föreskriva och pröva dessa. Transportstyrelsens förslag har remitterats och bereds för närvarande i regeringskansliet.


– Miljözonerna är just nu en av de viktigaste frågorna för den fordonshistoriska rörelsen, inte bara för MHRF, utan också internationellt, säger Peter Edqvist som även är engagerad i den internationella paraplyorganisationen FIVA. Vi arbetar för fullt med en Europaövergripande plan för att för att slå vakt om möjligheten att fortsätta kunna framföra det rullande kulturarvet i våra storstäder. 

Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

På www.mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?