”Påskäggen” på årets Bilsport Performance & Custom Motor Show hittades i hall C!


Varje påskhelg går Skandinaviens största bil- och mc-mässa för entusiastfordon av stapeln: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Påskmässan på Elmia! De historiska fordonen och Motorhistoriska Riksförbundet hittades som vanligt i Nostalgia-hallen, hall C, omgivet bland annat av färgglada ”påskägg” på både tre och fyra hjul.

Motorhistoriska Riksförbundet har sedan flera år ett nära samarbete med arrangören Nostalgia Magazine när det gäller att utforma hall C på Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Årets tema var det svenska 1950-talet, mopeden 65 år samt mc-bilarna. MHRF-anslutna MC-Bilklubben hade lyckats samla ihop inte mindre än 30 av de påskäggsliknande fordonen till årets Elmia.

Som alltid när det gäller påskägg fick man leta lite, men lite längre in i hall C finns de alla samlade i en och samma korg. Färgklickarna bestod av allt från de mer kända såsom Messerschmitt, Heinkel och Isetta till de ovanligare såsom Kleinschnittger, Fram-King-Fulda och Champion. De små fordonen väckte stor uppmärksamhet bland mässans 74 270 besökare.


På årets Elmia fanns ytterligare 20 av MHRFs 176 klubbar representerade i hallarna A, C och D. Här återfanns naturligtvis även MHRF med en egen monter som många hittade till, bland andra riksdagsmannen Sotiris Delis (M).

– Det var många som tittade in för att prata om de nya besiktningsreglerna, våra förmånliga försäkringar, Motorhistoriska Dagen, miljözoner, ursprungskontroll, Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, kulturarvspropositionen, våra anslutna klubbar, FIVA, Transporthistoriskt Nätverk och allt annat som rör vårt arbete som sammanfattas för gårdagens fordon på morgondagens vägar, sammanfattar MHRFs generalsekreterare Jan Tägt. Och så var det som vanligt rykande åtgång på vår Evenemangskalender!

Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
(har tagit samtliga bilder om inte annat anges)




Bilderna nedan är tagna i hall C, Nostalgia-hallen.

Foto: Lennart West

Många hittade till MHRFs monter, bland andra riksdagsmannen Sotiris Delis (M), här i sällskap av sonens flickvän och MHRFs ordförande Peter Edqvist. I bakgrunden ledamoten Lars Söderqvist.

Foto: Göran Schüsseleder

På annandagen var det prisutdelning och Nostalgia-hallens fordon och deras ägare premierades enligt följande:

 

Best Classic Moped 2017
Crescent Compact 1973, Daniel Carlsson, Sjömarken

Best Classic Bike 2017
BSA S28 1928, Robert Karlsson, Västervik

Best Classic Race Bike 2017
Indian Border Track 1915, Stefan Lindström, Jönköping

Historic Vehicle Award - Best Car 2017
1) Volvo 145 Sport 1968, Karl-Anton Sjö, Gränna
2) Hudson Hornet Brougham Conv. 1951, Göte Gustavsson, Lidköping
3) Nash Metropolitan Convertible 1958, Tommy Bjurman, Huddinge

Historic Vehicle Award - Best MC 2017
NSU Konsul 2 500 cc 1951, Jan-Åke Andersson, Vara

Historic Vehicle Award - Best Microcar 2017
1) Champion 402H 1953, Thomas Ingelsberg, Vällingby
2) Bond Minicar 1954, Lars Gustavsson, Trollhättan
3) Messerschmitt KR 200 Cabriolett 1959, Pär Nilsson, Ljung

Historic Vehicle Award - Best Moped Original 2017
1) Zündapp KS50 1973, Per-Arne Nilsson, Tidaholm
2) Monark M31 1957, Joel Arnesson/Björkenäs Mopedmuseum, Gränna
3) Yamaha FS1 DX 1976, Joakim Andersson, Bankeryd

Historic Vehicle Award - Best Moped Custom 2017
Zündapp KS50 Sport 1978, Jerry Karlsson, Habo

Historic Vehicle Award - Best Decoration 2017
VW-veteranerna

Historic Vehicle Award - Best Club 2017
MC-Bilklubben (bilden)

 


Samtliga vinnare hittas här!

Foto: Göran Schüsseleder

Det började som en spontanidé i kompisgänget, att renovera en moped, auktionera ut den och skänka pengarna till Barncancerfonden. Sagt och gjort, fjorton månader senare stod den totalrenoverade Monark MCB 1185 från 1966 klar i MHRFs monter.

Slutbudet blev 30 000 kronor.

På www.mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?